Trainen in de winter: veel gemaakte fouten

De professionals kunnen zich in verre oorden zoals, Australië, Spanje of tijdens zesdaagsen ideaal voorbereiden op hun seizoen. Maar wat is voor ons stervelingen een haalbare voorbereiding op het voorjaar? Tijd om daar eens aandacht aan te besteden. In twee delen, in deel 1 de veel gemaakte fouten.

Tekst: Melvin Keppel, Rhino-sportzorg

[su_divider]

[su_pullquote align=”left”]Waar getraind wordt, worden fouten gemaakt.[/su_pullquote]

Een basisconditie is helaas niet iets wat je in een paar maanden kunt opbouwen, een goed fundament leggen kost tijd, heel veel tijd. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er in de winter niks aan gedaan kan worden.

De meeste wielrenners fietsen graag over mooi asfalt, een lekker zonnetje, misschien wat hoogteverschil en vooral niet te veel wind. Niet echt de meest voorkomende omstandigheden in het koude, vlakke Nederlandse landschap in de period november t/m maart.

Een goede basisconditie kost vele jaren om op te bouwen en dit kan je op veel manieren doen. Wielrennen is een non-impact sport (als je het goed doet), dat wilt zeggen dat je jouw lichaamsgewicht niet hoeft op te vangen bij elke stap of omwenteling die je doet. Hierdoor kan je veel langere trainingen aan ten opzichte van bijvoorbeeld hardlopen.

Aerobe motor
Wielrennen is bij uitstek een aerobe sport. De meeste energie wordt vrij gemaakt met behulp van zuurstof. En wanneer dit niet het geval is, heb je de zuurstof nodig om de verzuring te verwerken na bijvoorbeeld een sprintje.

Een aerobe motor bestaat grofweg uit je spieren, hart en longen. Hoeveel lucht kan je inademen, opnemen in je bloed, rondpompen door je lichaam en verbruikt worden door je spieren. Dit samenspel is de basis voor al je conditie.

Dit hele systeem is op vele verschillende manieren te trainen, later leg ik uit hoe je dit zou kunnen aanpakken.

Veel gemaakte fouten
Waar getraind wordt, worden fouten gemaakt.

Progressie
Het hele idee van trainen is dat je de belasting steeds verhoogt zodat je lichaam zich blijft aanpassen. Wanneer je hard traint in de winter zal je ook hard of zelfs harder moeten trainen in het voorjaar of in de zomer. Houd hier rekening mee wanneer je een weekplanning maakt. Maak de trainingen niet te lang in de winter. 2 tot 3 uur is voor een wintertraining lang genoeg.

Wet van de verminderde meeropbrengst
Wanneer je een betere wielrenner aan het worden bent, heb je steeds meer training nodig om een klein beetje beter te worden. Dit zorgt ervoor dat de progressie zoals hiervoor besproken steeds moeilijk te halen is. Begin dus niet te vroeg met trainen.

Specifiek of aspecifiek trainen
Aspecifiek trainen kan ook cross training genoemd worden, niet te verwarren met CrossFit. Deze activiteit staat ver af van de hoofdactiviteit. Zo hoef je van hardlopen niet per se een betere fietser te worden. Ga je mountainbiken dan is dit ook op 2 wielen maar de houding is vaak anders. Dit kan bewust zijn voor de afwisseling, of misschien wil je nieuwe dingen leren. Train voldoende onder vergelijkbare omstandigheden waarin je beter wilt worden. Minimaal 2 keer per week.

Getallen
Let niet te veel op getallen. Train wanneer je zin hebt, maak er geen moeten van. Onder winterse omstandigheden trainen is echt wel anders dan een cyclo rijden in mooi weer. Zorg dat je het leuk blijft vinden en als een training wat korter duurt dan gepland of je kan de opgegeven intensiteit niet halen. Houd je dan hier niet te veel aan vast.

Wil je weten hoe je wel moet trainen?
Trainen in de winter: Zo moet het

Laat alles zien
/*