De juiste fietshouding met idmatch Bikelab

Een Granfondo of Cyclosportieve is vaak een rit die vijf uur of langer duurt. Over het algemeen over heuvelachtig terrein of door het hooggebergte. Dan kun je maar beter geen last hebben van pijntjes als gevolg van een verkeerde positie op de fiets. Daarom ging CYCLOsportive graag in op de uitnodiging om kennis te komen maken met het Bikelab in de CUBE Store in Vlaardingen.

[su_divider]

[su_pullquote align=”left”]Een 3D camera meet elke seconde de hoeken tussen alle gewrichten op.[/su_pullquote]

De navigatie in mijn auto heeft moeite om de CUBE Store in Vlaardingen te vinden. Van buiten ziet de zaak er niet bijzonder uit, maar binnen staat in een zeer grote ruimte van alles te zien. Achterin de zaak is de werkplaats. Voordat je daar bent, kom je langs alle producten die in de CUBE Store verkrijgbaar zijn. Ik word ontvangen met koffie en Vlaardingse IJzerkoekjes. Na de koffie lopen we door de outlet naar het Bikelab. Waarom zo achteraf weggemoffeld in de zaak? Is het lab zo geheimzinnig? 🙂

idmatch Bikelab
In het idmatch Bikelab staat de Smart Bike prominent in het midden van de ruimte. Op deze machine zal de bikefitt gaan plaatsvinden. Veel fanatieke fietsers zullen waarschijnlijk al eens een bikefitting gedaan hebben. Maar de techniek op het gebied van bikefitting blijft zich ontwikkelen. Daarom is het niet verkeerd eens te overwegen of jouw houding op de fiets nog steeds de juiste is. Dat zou je kunnen doen met het systeem van Ergoview. In samenwerking met Selle Italia hebben zij een aantal producten ontwikkeld die samen het idmatch Bikelab vormen. In dit ‘laboratorium’ wordt door middel van een hightech fietsmeting de ideale houding op de fiets bepaald.

Bikefitting
De bikefit start met een aantal metingen (waaronder een voetmeting) en scans. Ook de schoenplaatjes worden naar aanleiding van de voetmeting nauwkeurig (met behulp van een laser) afgesteld. Deze gegevens worden in de computer ingevoerd en plotseling komt de Smart Bike tot leven. Op basis van mijn gegevens en de gegevens van 10.000 eerdere metingen, wordt mijn profiel ingesteld op de Smart Bike. Dit is het vertrekpunt voor de werkelijke bikefit. Tien minuten moet ik op de Smart Bike fietsen. Een 3D camera meet elke seconde de hoeken tussen alle gewrichten op. Op de computer is dit allemaal mooi te volgen. Het idmatch systeem, past automatisch, terwijl ik fiets de hoogte van het zadel bij. Ook zitlengte en stuurhoogte verandert continue. Net zolang totdat de perfecte houding is bepaald.

Rapportage
Afhankelijk van de vooraf bepaalde instelling (racefiets, mountainbike, baan-, cross of tijdritfiets), rolt er na de fitting een rapport uit de computer. De bikefitter gaat met deze gegevens aan de slag met mijn mountainbike. Wat blijkt, het zadel gaat 8 mm omhoog, en een paar mm naar voren. De stuurpen wordt 4 cm korter en eigenlijk zou ik een smaller stuur moeten monteren (of het huidige stuur korter maken). Het lijken kleine aanpassingen. Maar ze kunnen het verschil betekenen tussen met pijn of juist pijnvrij fietsen.

Voor wie?
Ik raad iedereen aan een goede bikefitting te laten doen. Zeker als je al een tijd rondfietst met klachten aan bijvoorbeeld knieën, rug of nek. Fietsen met pijn is gewoon niet nodig. Voor fietsers met klachten is het dus echt een must om een bikefitting in bijvoorbeeld het idmatch Bikelab te laten doen. Maar zeker ook beginnende fietsers raad ik aan om jezelf goed op de fiets te laten zetten. Beginnende fietsers denken vaak niet na over het nut van een bikefit. Juist bij deze groep is de kennis over een goede afstelling vaak klein. De kans op blessures is groot bij het fietsen op een te grote fiets of op een verkeerd afgestelde fiets. Deze groep zal het meeste baat hebben bij een bikefit. Maar ook de doorgewinterde fietser, die al meer weet over het afstellen van zijn fiets, heeft baat bij een bikefit in het idmatch Bikelab van CUBE. Waarom? Iedere meting die gedaan wordt, wordt opgeslagen in de database. Zo blijft het systeem zich vullen met profielen van fietsers en kan de fiets steeds specifieker en nauwkeuriger worden afgesteld. Het kan voor de fanatieke Granfondo rijder net het verschil zijn tussen goud of zilver. Het zadel een klein stukje naar voren of naar achteren kan er al voor zorgen dat je makkelijker een hoger wattage trapt. Het kost wel wat. Voor 149,- euro word je in het idmatch Bikelab goed op de fiets gezet. Het is de investering waard als je daarna zonder pijn kunt fietsen, je doelen haalt en de kosten van de fysiotherapeut in je zak kan houden.

Een bikefit in het idmatch Bikelab kun je boeken via https://www.id-match.nl/

Laat alles zien
/*