Review: Vittoria Velar schoenen

Kort geleden heb ik een artikel geschreven over het nut van een schoenmeting. Daan Kruithof van BikeShoe4U wist klip en klaar uit te leggen dat de schoen het beginpunt zou moeten zijn van iedere bikefitting. Door mijn eigen voeten te meten, liet Daan zien welke verbeteringen ik zelf nog kon doorvoeren.

[su_divider]

[su_pullquote align=”left”]Met trots laat Vittoria dmv een Italiaans vlaggetje en made in italy op de schoen zien waar het merk gevestigd is.[/su_pullquote]

Het is Daan niet te doen om je met de duurste schoen de winkel uit te laten lopen. Nee, de schoenenspecialist wil door middel van meten, de juiste schoen voor zijn klanten vinden. Bij mij resulteerde dat in de Vittoria Velar. Toevalligerwijs het topmodel van Vittoria. Maar dat ligt ook aan mijn eigen smaak. Na een aantal maanden met deze schoen gefietst te hebben, is het tijd voor een review.

Wat zegt Vittoria over deze schoen?
Hoge prestatie en uniek ontworpen fietsschoenen. Met trots gemaakt in Italië. De EFC 2.0 sluiting met dubbele Boa® IP1 wikkelt de voet gelijkmatig in door de druk gelijkmatig te verdelen. De nieuwe FCT-zool vermindert het gewicht met 28% in vergelijking met een traditionele carbonzool, waardoor de schoen een van de lichtste op de markt is.

Wat zegt Daan over deze schoen?
Een met passie handgemaakte Italiaanse fietsschoen van de bovenste plank. Dat is hoe je de Vittoria Velar het beste in een zin zou kunnen beschrijven. De schoen is voorzien van alle aspecten voor een echte raceschoen. Sinds dit jaar heeft Vittoria ook een contract met Boa en daar heeft zijn vele schoenen dan ook mee uitgerust.

Op de Velar vindt je twee Boa IP1 sluitingen die je zowel losser als vaster kan draaien. De schoen heeft een full carbon zool die er licht is. Het is ook mogelijk om de schoen met een Speedplay zool te bestellen. De schoen is in meerdere kleuren te krijgen.

Wat zegt CYCLOsportive over deze schoen?
Door het wisselvallige weer, heb ik mijn nieuwe aanwinsten nog maar weinig kunnen showen. Bij de meeste ritten zaten er lelijke overschoenen overheen. 1x ben ik in de Ardennen zonder overschoenen gaan fietsen. Doe ik nooit meer bij 4 graden Celcius. Hoe mooi de schoenen ook mogen zijn. En mooi zijn ze.

Maar ja dat mag je ook wel verwachten van de designgevoelige Italianen! De ventilatiegaten aan de zijkant geven de moderne Velar een retro look. Met trots laat Vittoria dmv een Italiaans vlaggetje en made in italy op de schoen zien waar het merk gevestigd is. Waar een aantal andere merken nogal schreeuwerig de merknaam op de schoen knallen, zorgt Vittoria dat de schoen met subtiele uitingen voor herkenbaarheid. Stijlvol Italiaans.

De schoen sluit door de twee Boa-sluitingen perfect om mijn voeten. Het leer is soepel waar het soepel moet zijn. Dat wil zeggen, aan de zijkant van de voet. De hak en neus zijn minder flexibel, dat is prima. De carbon zool zorgt voor directe krachtoverbrenging op de pedalen. Hoe stijver hoe beter in dit geval.

Wat voor mij deze schoen tot de perfecte schoen maakte? Naast design en technische eigenschappen, hebben de schoenen van Vittoria nog een ander pluspunt. Niet uniek voor Vittoria, maar toch. De schoenen zijn in meerdere maten te bestellen. De linkerschoen is maat 44 en de rechterschoen is maat 43,5. In mijn oude schoen reed ik met een extra inlegzool. Dat is nu verleden tijd.

Ik kan niet wachten tot de zon eindelijk echt gaat schijnen en de overschoenen naar zolder gaan. Iedereen mag mijn nieuwe Vittoria Velars’ bewonderen!

 

 

Laat alles zien
/*