Lezyne 1100 XL – veilig op pad in het donker

De Lezyne 1100 XL zegt het al, met een maximum van 1100 lumen. Dat is een behoorlijke bak licht voor op de fiets. Ik zet hem aan terwijl het nog licht is… wow dat is dus 1000 lumen zelfs overdag is het zichtbaar.

Tekst: Pascal van de Kraats

[su_divider]

[su_pullquote align=”left”]De Lezyne kan je zonder problemen 360 graden draaien op zijn eigen bevestiging waardoor je hem met alle gemak op elk stuur kan bevestigen.[/su_pullquote]

Voordat het donker is moeten we de lamp even op de fiets zetten. De Lezyne heeft een rubberen band en kan zonder enige adapter of houder op vrijwel elk stuur gezet worden. De rubberen band had wel iets langer gemogen want bij een dikker stuur moet je hem aardig uitrekken. De Lezyne kan je zonder problemen 360 graden draaien op zijn eigen bevestiging waardoor je hem met alle gemak op elk stuur kan bevestigen. Zelfs een lig stuur is geen enkel probleem omdat je hem dan 90 graden kan draaien. Erg slim gedaan Lezyne! Mocht je in bezit zijn van meerdere fietsen dan is het niet nodig om voor elke fiets een houder te hebben. Je zet hem in een paar seconden over van MTB naar je racer of je stadsfiets vice versa alles kan zonder extra houder en compleet adapterloos.

Eindelijk donker en we zetten hem op de fiets. Die 1100 lumen is echt heel veel en de aanbeveling is deze niet te gebruiken bij veel tegemoetkomend verkeer tenzij je hem goed naar beneden richt… maar waarom zou je dan 1100 lumen gebruiken. De 1100 lumen is erg geschikt voor de buitengebieden waar je goed wil zien wat er direct voor je zit maar ook verder weg. De Lezyne geeft ook een mooie brede bundel zodat je ook direct aan de zijkant veel licht hebt.

Gelukkig geeft Lezyne je genoeg mogelijkheden om over te schakelen naar één van de 6 andere standen waarvan twee flash/pulse die je in de praktijk niet gebruikt.

Door een simpele druk op de knop bovenop de lamp schakel ik van de ene stand naar de andere stand zonder moeite. Ook handig is de zogenaamde race modes die je activeert door de knop 5 seconden in te drukken. De race modes geeft je twee standen, de overdrive stand met 1100 lumen en met één druk ga je direct naar de Economy stand met 150 lumen. Zeg maar het groot licht principe in de auto.

De batterij duur is prima en komt in de buurt van de specificaties onder koude omstandigheden. Na een paar uurtjes spelen en testen met veel in de overdrive stand te fietsen geeft de lezyne aan bijna leeg te zijn door het aan/uit schakelaar rood knipperend te laten oplichten. Dat wil zeggen nog 5% te gaan. Tussenstijds kan je kijken hoeveel batterij je nog hebt door kort op het knopje te drukken. Geel dan hebben we nog 50% en rood dan hebben we nog 10%.

Erg fijn is dat de Lezyne bij het aanzetten altijd terug komt in de stand waarin je hem uitgezet hebt. Nog even één test uitvoeren…. dat is het voorkomen van oververhitting bij 1100 lumen. Buiten is het koud dus zet ik de Lezyne binnen bij 20 graden op de 1100 lumen ook dit werkt de lezyne gaat keurig terug in een lagere lumen stand.

En ja bijna vergeten omdat het zo normaal begint te worden, uiteraard beschikt de Lezyne over een micro USB om op te laden met bijgeleverd USB kabeltje.

Bekijk hier op TouTube de video van de 1100 XL: https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=5ECbHbBkLZo

 

Een veelzijdig toplampje zonder gedoe!

Lezyne LED Lazer Drive
Gelijktijdig hebben we ook de LED Lazer Drive getest. Jawel de lamp met laser, huh laser? Dit achterlichtje zorgt er voor dat je aan beide zijden van je fiets een heuse rode lichtstreep op de straat te zien krijgt. Erg benieuwd naar de werking.

Je bent extra goed zichtbaar en de laser creëert eigenlijk een soort ruimte om je fiets door deze twee rode strepen. De strepen zeggen eigenlijk “blijf buiten deze streep”. In de praktijk werkt dit erg goed want je bent hierdoor extra goed zichtbaar. Je kan de laser instellen in permanent of flash. Mocht je op zoek zijn naar wat persoonlijk contact,… nou dat heb je ook zo met deze lamp, want veel mensen vragen naar waar “het” vandaan komt. Optie is om het uit te zetten of vooral hard te blijven fietsen en niet tot stilstand te komen.

Over de zichtbaarheid valt zeker niet te klagen bij dit achterlicht. Met maar liefst negen standen is er voor elke omstandigheid wel een gepaste stand van 40 lumen tot 6 lumen. Daarnaast is er een daglicht stand met maar liefst een flash van 250 lumen. Deze stand is bij gebruik in donker af te raden omdat dit simpelweg te fel ons voor je medeweggebruiker. Dit is overigens al aardig het geval bij de 40 lumen in de avondstand. De aangegeven runtime komt overeen met de specificatie.

De bediening gaat lekker soepel met behulp van één knop. De lamp oogt wat lomp op je zadelpen maar ik zie het als functioneel. De lamp heeft niet heel veel opvallende uiterlijke kenmerken waardoor je hem makkelijk op zijn kop plaatst. Hier kom je snel genoeg achter wanneer je de laser aanzet. Om een oogbeschadiging te voorkomen kijk even goed alvorens te plaatsen. Is een stukje gewenning.

Er zit een keurige batterij indicator op die bij een druk op de knop aangeeft of je nog 50% (rood/groen) of nog 30% (rood) capaciteit hebt. Bij een continu knipperend rood lichtje heb je nog 10% te gaan. Opladen doe je simpelweg met de bijgeleverde USB.

Bevestigen doe je met de bijgeleverde rubberen band die je om je zadelpen heen trekt. De Lezyne heeft een soort rubberen inkeping aan de achterkant waardoor deze mooi om een ronde zadelpen heen gaat (O vorm). Heb je echter een D vormige zadelpen (aan de achterkant afgevlakt) dan kan je een probleem krijgen omdat de inkeping niet breed genoeg is. Gevolg is dat de lamp er soms scheef op zit of er zelfs kan afschieten omdat de band niet meer strak genoeg zit bij het verschuiven. Dit effect ontstaat al bij een vlak met een breedte van ongeveer één centimeter.

Bekijk op YouTube de video van de Lazer Drive: https://www.youtube.com/watch?v=pX3RPmFtn_I

 

Een goede lamp die wat lomp oogt, er zijn smallere modellen maar zeker met de laserfunctie ben je zeer goed zichtbaar en daar gaat het om.

 

 

Laat alles zien
/*