Vraag het de trainer: blijf gemotiveerd

Hoe voorkom je dat trainen moeten wordt in plaats van het “YES! Ik mag weer gevoel.”? Gebrek aan motivatie hebben we allemaal wel eens. Wat doe jij dan? Blijf je thuis of ga je toch trainen? Heb je dan plezier, geniet je als je thuis bent of heb je dan helemaal geen plezier?
door Robert van der Wulp
Trainen met een doel

[su_divider]

[su_pullquote align=”left”]Als je een doel hebt moet je ook zorgen voor een plan[/su_pullquote]

Afgelopen zaterdag was een goed voorbeeld. Het leek erg lekker weer om te gaan fietsen. Een mooie lentedag. Toen ik echter buitenkwam om te besluiten wat ik aan ging trekken bleek het verdomd hard te waaien. Ik vind fietsen altijd lekker, behalve met veel wind. Ik heb dus een uur staan draaikonten of ik niet toch met de mountainbike het bos in zou gaan. Maar nee, uiteindelijk toch op de fiets gestapt. Onderweg een fietsmaatje opgezocht die ook zo gek was om alleen te rijden en samen reden recht tegen de wind in. Terug dacht ik wind mee te hebben. Dat bleek zijwind te zijn dus ik heb nog eens flink afgezien.

Maar de voldoening die ik had toen ik thuis kwam maakt dan alles weer goed. Hoe hou je nu die voldoening?

Zie het grote geheel

Tuurlijk fiets je voor je plezier. Maar wat dacht je van gezond ouder worden. Op je fiets kun je gerust tachtig worden. Tegen die tijd staat je stuur wat hoger maar de sport is heel goed voor je lichaam en je geest. En ook op de korte termijn is je gezondheid het voornaamste doel. Je haalt gewoon meer plezier uit je leven wanneer je fit bent.

Zorg voor een (goed) doel

Er zijn zoveel mooie tochten in binnen- en buitenland. En je kunt je tegenwoordig ook nog in het zweet werken voor een goed doel. De ultieme combinatie van genieten van je sport, werken aan je gezondheid en maatschappelijke betrokkenheid. Zo’n doel houd je scherp. Het staat omcirkelt op de kalender en je moet die dag presteren. Stel je doelen uitdagend en je gaat met meer motivatie trainen.

Creëer een plan

Als je een doel hebt moet je ook zorgen voor een plan. Dit leidt je van je huidige conditie naar de conditie die nodig is om je doel te behalen. Het geeft inhoudt aan je trainingen. Je weet nu waarom je op de fiets stapt: anders haal je dat doel niet.

Zorg voor een back-up plan

Mijn back-up plan is mijn mountainbike. Als het met bakken uit de hemel komt is het niet lekker om op de weg te gaan trainen. Maar door de modder crossen wordt dan juist extra leuk. Hou je niet van modder zorg dan voor een tacx of een rollerbank.

Doe wat je leuk vindt

Zorg dat je ieder jaar 2 tot 4 doelen stelt waar je voor gaat. Plan je trainingen hou je voeding in de gaten en verpletter je doel. Doe daarna rustig je hersteltrainingen en klooi nog eens een week of twee zomaar wat aan. Doe wat je leuk vindt. Misschien eens een keer iets totaal anders. Ga zwemmen of huur een fatbike.  Je krijgt dan vanzelf weer meer zin om te gaan fietsen.

Beleef je sport

Je kunt natuurlijk gewoon iedere week een paar keer op de fiets stappen maar je kunt er ook je lifestyle van maken. Vraag je fietsenmaker naar de nieuwste modellen en ontwikkelingen. Stem je voeding af op je prestatie. Laat je benen lekker masseren. Bezoek groepen op facebook en LinkedIn. Het zal niet alleen je motivatie maar ook je prestatie en je plezier vergroten.

Doe het samen

Alleen trainen is belangrijk voor je vooruitgang. Zeker als je fietspartners een ander niveau en andere kwaliteiten hebben. Maar de beleving om het samen zorgt wel voor meer plezier en motivatie. Uit onderzoek is gebleken dat atleten die een afspraak hebben om samen te trainen vaker trainen. Bovendien zijn de verhalen waar je mee thuiskomt ook veel leuker als je ze samen deelt.

Ben jij je motivatie verloren? Begin dan eens met de laatste 3 tips. Doe eens wat je nog wel leuk vindt. Ga dat samen met iemand anders doen en bouw je beleving samen op. Vraag je af waarom jij fietst en wat het je gebracht heeft in je leven. Zoek dan een mooi doel uit. Iets wat je altijd al hebt willen doen en ga ervoor. Dan is je motivatie snel weer in topconditie.

Heel veel fietsplezier, Robert

PS: De beste motivatie krijg je van mijn workshop: Train & Eet als een Atleet. Ik geef er iedere maand een ergens in den lande of gewoon bij jou thuis als webinar. Kijk op www.trainenmeteendoel.nl/workhsop voor meer informatie.

Laat alles zien
/*