Specialized S-Works Evade: 46 seconden winst op 40 kilometer!

CYCLOsportive ontving van Specialized de S-Works Evade helm om zelf eens te ervaren hoe snel je kunt fietsen met een aero helm. De fabrikant beweert dat de drager van de Evade 46 seconden winst pakt op 40 kilometer. Sterker toen ik aan Peter Kraaijvanger van Specialized vertelde dat ik de Velomediane Criqeuilion ging fietsen, beweerde hij dat dat mij 4 minuten tijdwinst zou gaan opleveren. Toe maar 🙂

[su_divider]

[su_pullquote align=”left”]Mijn hoofd verandert niet in een champignon[/su_pullquote]

Snel die helm maar eens uit de doos halen voor een proefrit. De weegschaal geeft 0 gram aan… deze helm is echt licht. Uiteraard is de Evade niet gewichtloos. Met 267 gram, kost de Evade ongeveer één euro per gram. Voor 229,90 euro ben je de trotse eigenaar van deze strak gevormde helm. Verder zegt Specialized zelf het volgende over de Evade. De S-Works Evade is de ultieme aerodynamische racehelm, die een in de windtunnel getest ontwerp combineert met een ultralichte constructie en ongelooflijke ventilatie, voor de beste prestaties op de weg of in een tijdrit. Ik geloof dat dit zeker voor de profs zal gelden, maar zie ik mezelf met zo’n aero helm rijden? Daarover later meer.

Pasvorm en looks
Kijk eens in de spiegel als je een fietshelm opzet. Het hoofd van veel mensen verandert in een soort champignon. Wat bij de Evade meteen opvalt is dat de helm smal is. Niet rond zoals de meeste helmen. Als je van boven op de helm kijkt, lijkt de Evade op een druppel. De vorm ziet er daarmee zeer aerodynamisch uit. Ik moest er even aan wennen, maar nu vind ik het wel een mooie helm. Dit komt vooral doordat de helm smal is. De felle kleuren en de vorm van de ventilatiegaten aan de zijkant, maken de helm af. Als je de Evade draagt, verandert je hoofd niet in een paddenstoel. De twee gaten bovenop de helm doen me denken aan de luchthapper van de Subaru Impreza. Bij de Subaru vind ik dat afschuwelijk, maar de Evade krijgt er wel een snel uiterlijk van. De pasvorm is perfect, de medium helm die Specialized naar CYCLOsportive stuurde voelt licht aan op het hoofd. Wat ik zelf altijd erg belangrijk vind: kun je je bril nog makkelijk op je hoofd zetten. Het antwoord is ja! Genoeg ruimte tussen helm en oren. Geen geprop en daardoor vervelende drukpunten tijdens een ritje.

Doet de helm zijn werk?
Een fietshelm is er allereerst voor onze veiligheid. Heeft deze vorm gezorgd voor minder bescherming bij een valpartij? Specialized zegt van niet, zal ongetwijfeld getest zijn. Ik verwacht ook niet dat de fabrikant een renner als Niki Terpstra met een onveilige helm de weg op pad stuurt. Van achteren is de grote opening opvallend. Hierdoor kan de lucht die door de gaten aan de voorkant naar binnen komt, gemakkelijk de helm weer verlaten. Dunne geribbelde streepjes op het uiteinde van van de helm doen me denken aan de strips die ooit ook op de schaatspakken van de Nederlanders te zien waren. De Nederlandse schaatsers zouden hier veel voordeel van hebben gehad en de strips werden dan ook weer snel verboden. Op de helm mogen deze ribbels wel. Samen met de druppelvorm, de manier waarop de lucht door en over de helm stroomt, moeten dus zorgen voor 46 seconden tijdwinst op 40 kilometer. Voor een gewone sterveling niet te controleren natuurlijk. Ook hier moeten we maar weer geloven dat Specialized geen praatjes verkoopt. Ik ben er ook van overtuigd dat de helm voldoende ventileert met 15 ventilatiegaten. Ook op warme dagen dus prima te gebruiken.

Conclusie
Een paar jaar geleden werd je ronduit uitgelachen als je met een aero helm bij je vrienden verscheen op je vaste fietsavond. Die tijd is wel voorbij. De aero helm is volledig ingeburgerd. En met het strakke design van de Evade is helemaal niets mis. Daarnaast ben je nu op elk ritje van 120 kilometer zo’n twee minuten eerder thuis 🙂

 

Laat alles zien
/*