Review: Merida Scultura Disc 5000

Aero racers, performance racefietsen, endurance modellen. Zomaar een paar soorten racefietsen die er tegenwoordig op de markt gebracht worden. Allemaal fietsen met hun eigen specifieke eigenschappen. Sta je voor een aankoopbeslissing dan is het van belang te weten welke fiets er bij je past. Ben je een fietser die graag lange afstanden fietst, waarbij je veel comfort wilt tijdens het fietsen? Dan is een endurance fiets iets voor jou. CYCLOsportive testte de Scultura Disc 5000 van Merida. Een echte endurance fiets.
De looks van de Scultura zijn in orde bevonden door een onafhankelijke keuringscommissie.
Toen ik arriveerde bij het Merida Experience Center in Apeldoorn om de Merida Scultura Disc 5000 op te halen, viel in de showroom mijn blik direct op de Reacto Disc 5000. Ik ben nu eenmaal fan van aero racefietsen en stiekem hoopte ik dat ik deze Aero racefiets kon gaan testen ipv de Scultura. Sorry ;-).

Looks
Eenmaal thuis was mijn vrouw eigenlijk gelijk enthousiast over de fiets. Is het daarmee  een damesfiets? Nee, mijn vrouw heeft helemaal niets met fietsen, maar ze vond de looks van de fiets wel mooi. De combinatie wit met zwarte accenten is fraai. De Scultura wordt overigens alleen in deze kleurencombinatie geproduceerd. Wil je liever een zwarte, rode of groene fiets? Dan heb je pech ;-). De bovenbuis loopt in een fraaie boog bij de zadelpen door naar de achtervork. Qua design is dit goed bedacht. Uiteraard zijn technische eigenschappen, gewicht en rij-eigenschappen belangrijker. Maar de looks zijn ook niet onbelangrijk. Want geef het maar toe, ook jij kijkt, al fietsend door een winkelstraat, in de etalage naar jouw eigen spiegelbeeld. De looks van de Scultura zijn dus in orde bevonden door een onafhankelijke keuringscommissie.

Doelgroep
De Merida Scultura plaats ik in de categorie endurance fietsen. Een fiets voor de mensen die comfort willen tijdens het fietsen. Met een frame, aangepast op meer dempend vermogen. Waar ik zelf groot fan ben van de aero monsters van tegenwoordig, heb ik tijdens de proefritten op de Scultura heerlijk comfortabel op de fiets gezeten. Vooraf had ik niet verwacht zo enthousiast te zijn over de rij-eigenschappen van deze telg uit de Merida familie. Fiets je graag lange afstanden, dan is deze endurance racer een goede keus. Idem dito als je tijdens de Ronde van Vlaanderen Cyclo niet van links naar rechts over de kasseien wil stuiteren. Maar ook in de bergen kun je prima met de Scultura uit de voeten. Uiteraard zul je op iedere endurance racer een stuk comfortabeler fietsen dan op een stijf aero model.

Rij-eigenschappen
Verwacht niet dat je op deze racer de bordjesprint* zult gaan winnen. De power in de benen is uiteraard belangrijk om heel erg hard te kunnen sprinten, maar de fiets speelt ook een rol. Tijdens de testritten merk ik dat de fiets bij het aanzetten niet direct op snelheid wil komen. Maar eenmaal op snelheid rolt de fiets prima.

Kun je met deze fiets het hooggebergte bedwingen? Er zijn lichtere fietsen op de markt. Maar met 8,5 kg is de Scultura tussen vergelijkbare fietsen tot 2.500,- euro zeker geen zwaargewicht. Om een paar voorbeelden te noemen. De Trek Domane SL 5, 9,39 kg en de Cannondale Synapse Disc, 9,4 kg, zijn een stuk zwaarder. Helaas heb ik de fiets niet kunnen testen in het hooggebergte. Maar bij mijn testronde over de Utrechtse Heuvelrug, ging de fiets prima omhoog. Het stuurgedrag van de Merida Scultura is ook prima in orde. Het was even wennen aan het brede stuur wat op de fiets gemonteerd zat, maar de Scultura stuurt strak door de bocht.

 

De schijfremmen zorgen voor uitstekend te doseren remkracht en goede remprestaties onder alle omstandigheden.

*Bordjessprint: sprint bij naderen plaatsnaambordje, wie als eerste het plaatsnaambordje passeert, is de winnaar.

Eindoordeel
Waar ik licht teleurgesteld uit Apeldoorn wegreed met de Scultura 5000 in mijn auto in plaats van de Reacto 5000, was ik positief verrast over de prestaties van de Scultura. De fiets heb ik exact hetzelfde afgesteld als mijn eigen racefiets. Heel eerlijk, op mijn eigen fiets heb ik, zeker bij lange ritten, regelmatig last van mijn onderrug. Op de Scultura heb ik totaal geen last gehad van pijntjes. Plezier in het fietsen bestaat niet alleen uit het winnen van de bordjessprint. Pijnvrij fietsen zorgt misschien wel voor veel meer plezier. Tot slot toch een puntje van kritiek. Na afloop van de testrit over de Heuvelrug sta ik samen met een maat naar de fiets te kijken. Hoewel het persoonlijk is, vinden we allebei een fiets met hogere velgen veel mooier. Velgen maken wat mij betreft de fiets echt af. Dan maar iets minder comfort, mijn oog wil ook wat :-). Ter vergelijking heb ik de velgen van mijn eigen racer even in de Scultura gezet (zie foto). Hoge velgen zijn aerodynamischer, maar ook schokgevoeliger. Extra comfort is wellicht de reden geweest om te kiezen voor een lage wielset. Er kan bij Merida dan ook niet gekozen worden voor een andere wielset. De Scultura is immers een endurance fiets. Accepteer je iets minder comfort? Informeer dan bij dealers die Merida in hun assortiment hebben. Waarschijnlijk kan er dan wel gekozen worden voor een dikkere set wielen.

Dit artikel verscheen eerder op Fietssport.nl

 

 

Laat alles zien
/*