Merida Big Nine Team: Topfiets voor echte kleppers

De hemel huilt als ik in de auto stap om partner in crime Erik de Bruin op te gaan halen in Leersum om daarna door te rijden naar Apeldoorn om daar een paar dikke fietsen van Merida te gaan testen. Het industrieterrein in Apeldoorn waar Merida is gevestigd, ziet er uit als alle andere industrieterreinen. In het pand van Merida Experience Center ademt alles echter fietsen. Van Erik Westerlaken van Merida krijgen we twee fietsen mee. De Merida Big Nine Team en de Merida Ninety Six Team. De eerste een hardtail, de laatste een fully. Beide fietsen worden getest op de Kroondomeinen in Apeldoorn. In deel 1 van de test, het verhaal over de Big Nine Team.

[su_divider]

[su_pullquote align=”left”]De Big Nine Team is een echte fiets voor wedstrijdrijders[/su_pullquote]

We kleden ons bij Merida om, achterin de zaak zijn de kleedkamers en douches ondergebracht. Het ontbreekt de mensen die bij Merida een fiets gaan testen aan niets. Erik Westerlaken zorgt er ondertussen voor dat de gps route door de Kroondomeinen op mijn fietscomputer terecht komt. De Big Nine Team is één van de topmodellen van Merida. De fiets is in 2017 volledig vernieuwd. Nog stijver, nog lichter en meer comfort. De fiets kan volgens Erik Westerlaken makkelijk concurreren met de Specialized Epic of de Canyon Exceed CF SLX. Dat belooft wat!

Het miezert nog een klein beetje als we op zoek gaan naar de route. Al snel draaien we het fietspad af en rijden we het bos in. Eigenlijk voldoet de Big Nine Team volledig aan mijn verwachtingen. De Big Nine Team is een echte racer. En voor een moutainbike van carbon opvallend comfortabel. Zet je kracht op de pedalen, dan schiet de fiets vooruit. Het is een echte wedstrijdfiets. Wendbaar vind ik de fiets niet echt, maar dat kan ook aan mij liggen. Met mijn gebrekkige techniek ga ik houterig door vrijwel iedere bocht. Er zullen altijd materiaalfreaks zijn die deze fiets moeten hebben, maar die zelf never nooit een wedstrijd zullen rijden. Uiteraard mag ook deze groep de Big Nine aanschaffen, die zullen de potentie van de fiets echter nooit 100% benutten.

Hoewel ik op de Big Nine Team bezig ben aan een heerlijk rondje over de Kroondomeinen bij Apeldoorn, bekruipt mij nooit het gevoel dat ik deze fiets moet hebben. Het WOW-gevoel krijg ik niet. Dat ligt niet aan de fiets. Ik geloof zeker dat die voor de wedstrijdfietser van toegevoegde waarde kan zijn. Als iedere seconde telt, als echt elke trap raak moet zijn, als gewicht je net dat beetje extra voordeel kan geven. Ja dan is de Big Nine Team een must have. Ik behoor niet tot de groep wedstrijdfietsers en persoonlijk heb ik net zo veel lol op mijn aluminium Apex Envy van 1800,- euro. De Merida Big Nine Team kost in de winkel bijna 6000,-. Een hele smak geld.

Ben ik niet tevreden over de Merida Big Nine Team? Integendeel. Voor de wedstrijdrijder is de fiets uitermate geschikt. En ook ik (hoewel ik niet tot de doelgroep behoor) merk wel dat dit karretje erg lekker rijdt. Maar haal ik meer plezier uit mijn ritjes als ik deze fiets in mijn bezit zou hebben? Het antwoord is nee. De meeste lol haal ik uit de omgeving waarin ik fiets, de bossen, de steile klimmetjes en hier en daar een stuk waar je techniek op de proef wordt gesteld. En vergeet niet de lol die je hebt als je met je maten door de bossen crosst. De Merida Big Nine Team mag veel kosten, de ervaringen zijn pas echt onbetaalbaar.

Lees ook het artikel over het Merida Experience Center in Apeldoorn

Laat alles zien
/*