Lezyne GPS XL: Voor uuuuuuren lang fietsplezier

Ben je op zoek naar een GPS fietscomputer en is batterijduur het belangrijkste? Dan is de Lezyne de beste keuze die je kan maken. De bouwkwaliteit is zeer degelijk. Deze eigenschappen in combinatie met een relatief lage prijs maakt de Lezyne voor velen een aantrekkelijke GPS fietscomputer. De Lezyne heeft echter ook een paar nadelen waar anderen het een stuk beter doen.

Tekst: Pascal van de Kraats

Het testmodel kwam zonder sensoren van Lezyne en met een out-front stuurhouder en losse stuurpenhouder. USB micro kabel. Getest op een smartphone met Android.

Pluspunten

  • Lange batterijduur
  • Degelijke bouw en zit stevig op de houder
  • Duidelijk scherm met veel informatie
  • Connectie met o.a. ANT+ sensoren werkt goed
  • Snelle GPS verbinding

Minpunten

  • Zonder smartphone verlies je veel functionaliteit en gemakt
  • Knoppen indrukken gaat moeizaam
  • Bevestigen op houder moet met enige kracht
  • Navigatie via smartphone
  • Bedieningsknoppen informatie niet zichtbaar door plaatsing aan zijkant

Lezyne Mega XL
Dat Mega XL staat vast en zeker voor de Mega lange gebruiksduur van de batterij. Lezyne geeft deze MEGA XL GPS zelf 48 uur run-time mee in de specificaties. Dat is een aardige tijd die veel GPS systemen niet halen. De Lezyne maakt deze belofte waar, alhoewel het er geen 48 zijn kom ik er wel bijna aan en is het sap op net onder de 40 uur. Na aardig wat spelen voor deze review en aardig wat uurtjes op de MTB een behoorlijke prestatie!

Bij volledig gebruik van alle functies en sensoren gaat de Lezyne minder lang mee maar ook dan komt hij een stuk verder dan menig ander merk. Het opladen kan met meegeleverde micro USB. De Mega XL heeft alles wat je van een GPS fietscomputer mag verwachten. ANT+, Bluetooth, barometer, hoogtemeter, snelheidsmeter, snelheid, cadans, hartslag alles is aanwezig om meer dan genoeg te meten. Een leuke feature is dat je het scherm zowel staand als in landscape kan zetten. Het scherm kantelt echter niet vanzelf, dit moet je via het menu regelen. De Mega XL oogt wat groot en ziet er degelijk uit. Deze degelijkheid voel je ook tijdens het gebruik. Lezyne heeft aardig zijn best gedaan om het systeem kleiner en lichter te maken. Toch oogt het geheel nog vrij groot op je stuur. Dit effect zie je met name als je de stuurpenhouder gebruikt in plaats van de out-front houder waar je dat effect minder hebt.

Verbinding maken
De verbinding met ANT+, Bluetooth als ook de GPS gaan verbluffend snel. Bij de test set zitten geen sensoren van Lezyne zelf maar die van andere merken deze pikt hij zo op dankzij de ANT+. Ook is er een connectie mogelijk met Di2 en SRAM e-tap dit heb ik echter niet kunnen testen. Ook gegevens uploaden naar bijvoorbeeld STRAVA is mogelijk maar ook ondersteuning met trainingsapps zoals trainingspeaks en today’s plan is ook mogelijk. Deze laatste twee heb ik niet kunnen testen. De verbinding met STRAVA werkt goed maar is wel omslachtig.

Bediening
De Lezyne heeft vier knoppen voor het bedienen en heeft geen touchscreen. Alles zit onder deze vier knoppen die ook dubbele functies hebben. De knoppen moet je met aardig wat kracht indrukken anders dan je over het algemeen gewend bent. Zeker met koude handen gaat dit nog lastiger. Persoonlijk heb ik de voorkeur bij een touchscreen in combinatie met drukknoppen maar het is maar net wat je voorkeur is en wat je gewend bent.

Je moet even thuis geraken in de menu’s en daarbij komt ook nog eens dat de knoppen aan de zijkant zitten je de functies niet ziet. Het starten aan het begin van een rit gaat ook niet erg intuïtief en het lijkt er op dat dit pas naar voren komt nadat je gaat bewegen. Dat was uiteindelijk de manier waarop ik mijn rit maar startte.

Een leuke feature is dat je het scherm zowel staand als in landscape kan zetten.

Menu
Het menu geeft veel mogelijkheden en is ook in te delen via de Lezyne Ally app die een stuk duidelijker is dan het menu van de Lezyne zelf. Het scherm is duidelijk af te lezen en er kan veel informatie op die je naar eigen voorkeur kan indelen tot maar liefst 10 velden op één scherm. Ook is het mogelijk om dit voor verschillende fietsen te doen wel handig wanneer je bijvoorbeeld voor de MTB een andere indeling wenst dan bijvoorbeeld op de racer en andere sensoren gebruikt.

Zoals al aangegeven is het ook mogelijk het scherm in landscape te zetten. Een leuke optie maar ook na een aantal keren proberen blijft mijn voorkeur toch wel in rechte stand. Het vreemde is dat als je de landscape stand gebruikt het menu niet meegaat in deze instelling. Deze blijft altijd in de rechte stand in tegenstelling tot de rest van de schermen.
Ook het stoppen blijft een beetje zoeken. Ook naar enig gebruik raak ik niet gewend aan de bediening van de Lezyne. Ik ben iedere keer bang dat ik mijn gehele prestatie van 5 uur met een verkeerde druk op de knop in z’n geheel verwijder voordat ik hem kan overbrengen naar STRAVA.
Daarover gesproken, het is mogelijk de rit naar STRAVA te zetten. Er is een auto sync aanwezig echter deze heb ik niet werkend gekregen ondanks dat deze aanstaat. Handmatig uploaden via de app is dan wel mogelijk. Of het probleem bij de Lezyne zit of ergens tussen Lezyne en Strava is mij niet duidelijk. Een alternatief is via de Ally app een upload naar “de cloud” maken waarna de rit even later in je gekoppelde STRAVA account komt.

Navigatie en gebruik routes.
Navigatie werkt gewoon zoals je mag verwachten. Voor een goede werking is een smartphone aan te bevelen tijdens een rit. Navigatie kan ook met aanwezige kaarten die je gratis kan downloaden via de site maar met smartphone zijn er meer mogelijkheden.
Wat echt heel handig is dat je via de app gewoon een locatie kan aangeven en dat je dan verschillende route mogelijkheden krijgt aangeboden. Deze kan je vervolgens via de verbinding via bluetooth gebruiken en laten navigeren. Dit gaat erg makkelijk en werkt super goed. GPX files e.d. naar je de Lezyne krijgen werkt daarintegen niet heel makkelijk en verloopt via de PC of via de app. Dit werkt minder intuïtief dan in gewend ben en is dus even zoeken.

Zoals gezegd ervaar ik de Lezyne zonder smartphone als minder handig. De volledig functionaliteit heb je juist met smartphone. De beschikbaarheid van kaarten loopt ook via de telefoon of je kan e.e.a. downloaden in beperkte delen gelijk. Iedereen heeft tegenwoordig wel de beschikking over een smartphone, dat is het probleem niet maar voor de volledige functionaliteit moet je beide hebben. Ook een telefoon heeft een batterij en door de verbindingen is deze sneller leeg. Door deze afhankelijk en deze “samenwerking” heb je wel altijd alles in je app zitten. Een youtube filmpje over het inladen van routes is erg handig: te: https://www.youtube.com/watch?v=s_TLq3V7iqs

Montage

Het testmodel kwam met een out-front stuurhouder en de wel bekende houder die je met rubberen bandjes op je stuur of stuurpen kan bevestigen. Deze laatste zit niet heel erg mooi om mijn stuurpen. Bij het bevestigen moet je de Lyzene er schuin opzetten en behoorlijk fors drukken en draaien naar de rechte stand. Dit gaat zo strak dat het houdertje met de elastische bandjes nooit op zijn plek blijft zitten. Bij de out- front moet je ook aardig wat kracht zetten maar bij goede montage is dit geen enkel probleem. Je Lezyne zal je in ieder geval niet kwijtraken dat is dan wel weer het voordeel.

Na een aantal maanden de Lezyne gebruikt te hebben kan ik concluderen dat de Lezyne prijstechnisch erg goed ligt. De batterij duur is echt helemaal geweldig. Het blijft wel een GPS met wat eigenaardigheden die zonder smartphone veel functies en gebruiksgemak verliest.

 

 

Laat alles zien
/*