Een lekker tussendoortje

Naast goed drinken is voeding ook uitermate belangrijk voor een wielrenner. Graag praat ik jullie deze keer bij over een heerlijk tussendoortje. Ook geef ik een recept om snel je eigen tussendoortje te maken.
Door Patricia Schippers
De Betere Balans

[su_divider]

[su_pullquote align=”left”]Probeer nieuwe tussendoortjes nooit uit op belangrijke ritten.[/su_pullquote]

Het mag duidelijk zijn dat je tijdens het fietsen energie verbruikt. Om te zorgen dat je lekker door kunt blijven fietsen is het belangrijk je lichaam van brandstof te blijven voorzien. Naast de sportdrank in je bidon (die ik overigens bij voorkeur zelf maak, zie mijn eerder verschenen artikel) is het ook raadzaam om tussendoor te eten. Uiteraard allemaal afhankelijk voor de lengte en intensiteit van je fietstocht.

Vandaag had ik als tussendoortje een havermoutpannenkoek bij me. Het voordeel is dat het weinig ruimte in je achterzakje in beslag neemt en je kunt er echt van alles op doen.. Ik had vandaag biologische bosvruchtenjam op mijn pannenkoek maar appelstroop is ook echt één van mijn favorieten. Uiteraard kun je er ook iets hartigs op doen. Sommige fietsers kunnen soms na een lange toch geen zoetigheid meer zien en dan is zo’n hartige pannenkoek echt een uitkomst.

Recept voor 4 havermoutpannenkoeken:

  • 125 gram havermoutmeel
  • 200 ml magere melk
  • 50 ml bruisend water
  • 2 eieren
  • 1 theelepel kaneel
  • Snufje zout

Bereiding:

  • Je kunt de havermoutmeel kant en klaar kopen maar uiteraard kun je zelf ook van havermout meel maken in je keukenmachine. Makkelijk en nog goedkoper ook!
  • Doe de havermoutmeel, kaneel, zout en melk in een beslagkom en mix tot een glad geheel.
  • Voeg de eieren toe en mix weer tot een glad geheel.
  • Voeg nu 50 ml bruisend water toe en mix weer tot een glad geheel. Bruisend water zorgt ervoor dat je pannenkoeken lekker luchtig zijn en dus niet te zwaar op je maag vallen.
  • Bak de pannenkoeken in een klein beetje roomboter of kokosolie op middelhoog vuur.
  • De pannenkoeken zijn koud heerlijk als tussendoortje maar kunnen ook warm als ontbijt genuttigd worden.

Let wel op, niet iedere maag kan alles verdragen tijdens het fietsen. Probeer nieuwe tussendoortjes dus nooit uit op belangrijke tochten of wedstrijden.

Veel fietsplezier!

Laat alles zien
/*