Brake Protec doet wat het beloofd

Wat ergeren wij ons al jaren aan het geluid wat de schijfremmen produceren. Een fiets mag wat ons betreft geen of weinig geluid maken. Alleen het zacht zoeven van de wielen kan ons bekoren. Het leek haast te mooi om waar te zijn toen het bedrijf Brake Protec met borstels op de markt kwam die de remschijf schoon houden. Niet alleen de remschijven zouden schoon blijven, ook de levensduur van de remblojes zou aanzienlijk verlengd worden. Iets wat te mooi lijkt om waar te zijn, is dat meestal ook. Testen dus!

[su_divider]

[su_pullquote align=”left”]Voor altijd schone schijven[/su_pullquote]

Hoe bepalen we of de Brake Protec werkt? Het simpele antwoord is, door het product op de MTB te monteren en eens goed door de modder te raggen. Zo gezegd zo gedaan. En dat was ook echt zo. Jullie moeten weten dat de tester twee linker handjes heeft. Iedere keer als ik probeer om aan mijn fiets te sleutelen gaat het mis. Op de instructiefilmpjes op Youtube lijkt het allemaal zo eenvoudig, maar als ik eenmaal aan de slag ga, word het een drama en sta ik 9 van de 10 keer uiteindelijk toch weer bij mijn plaatselijke fietsenmaker op de stoep…

Niet deze keer. De montage van de Brake Protec is echt heel eenvoudig. Onderste schroef van de remklauw losdraaien. Brake Protec plaatsen en de schroef weer vastdraaien. Kind kan de was doen. De borstels staan strak op de schijf. Als ik het wiel ronddraai hoor ik veel lawaai van de borstels die langs de schijf lopen. Dat levert uiteraard ook behoorlijk wat weerstand op. In de meegeleverde handleiding staat dat de Brake Protec 50 kilometer moet worden ingereden. Fietspakje aan en rijden maar :-). Het inrijden moet ervoor zorgen dat de borstels slijten totdat ze de remschijf net niet meer raken, maar nog wel het vuil van de schijven verwijderen tijdens het fietsen. Na 60 kilometer fietsen op de weg, liepen de borstels helaas nog niet vrij langs de schijven. Een mailtje naar Brake Protec en een zeer snel antwoord, brengt duidelijkheid. De borstels moeten afhankelijk van de omstandigheden tussen de 50 en 300 kilometer worden ingereden. Eerlijk gezegd vind ik dat een erg ruime marge. Maar goed, als het allemaal blijkt te werken is ook 300 kilometer te overzien.

Inmiddels heb ik ruim 150 kilometer met de Brake Protec gereden. De borstels lopen nog lichtjes aan langs de schijven. Heb ik daar last van tijdens het fietsen? In het geheel niet. Soms kijk ik naar mijn wiel tijdens het fietsen omdat ik twijfel of de Brake Protec nog wel op de fiets gemonteerd zit :-). Kortom, je merkt niet dat de borstels op de fiets zitten. Niet onbelangrijk.

Maar belangrijker nog is de vraag of het werkt. De foto’s spreken voor zich lijkt me. De afgelopen periode genoeg door de modder gereden met de MTB. Mijn wasmachine is door al die vuiligheid binnenkort aan vervanging toe, maar de Brake Protec doet wat het beloofd. De remschijven blijven mooi schoon en tijdens het fietsen geen irritante geluiden van vuil dat aan de schijf blijft plakken en langs de remblokjes schuurt. De enige vraag die overblijft is hoe lang de Brake Protec meegaat. Ik laat het jullie weten zodra de borstels vervangen moeten worden!

De lezers van CYCLOsportive kunnen nu een set Brake Protec winnen. Daar moet je wel iets voor doen! Wat? Een vraag beantwoorden.
Wat betekent ‘pasgarantie’ bij Brake Protec?

Ga naar de website van Brake Protec want daar is het juiste antwoord te vinden. Onder de inzenders van het juiste antwoord zal CYCLOsportive een winnaar bepalen. Brake Protec zal de mountainbike of andere fiets met schijfremmen compleet uitrusten met Brake Protec. Stuur je antwoord voor 14 februari naar: gv@cyclosportive.nl en maak kans op deze mooie prijs!

 

Laat alles zien
/*