Bollé, persoonlijk kende ik het alleen van de brillen. Onder andere Greg Lemond en Miguel Indurain reden met brillen van Bollé. Maar op Bikemotion zag ik deze fabrikant toch echt met helmen op een fietsbeurs. Een praatje met Marco van der Hulst, verantwoordelijk voor de verkoop in Nederland, leverde een mooi pakketje in de brievenbus van CYCLOsportive op. Of de helm in orde is weet ik op het moment dat ik het pakketje aanneem van de postbezorger nog niet. Maar de verpakking ziet er in ieder geval goed uit.
Snel het pakketje verder uitpakken. In de doos zitten de volgende spullen. Huh? spullen? Er zal toch wel gewoon een helm in de doos zitten? Ja dat klopt, maar niet alleen een helm. De The One Road Premium van Bollé wordt standaard met veel meer accessoires geleverd dan alleen maar een helm. Oké, wat zit er in de doos. Allereerst uiteraard de helm, maar ook een muts voor de koude dagen, verwijderbare pads om van de helm een aero-helm te maken, een modder visier als je met de mtb het bos in gaat en een stikker met QR code (kom ik later op terug). Je mag gerust zeggen dat de geleverde helm compleet is, meer dan compleet. En dat voor 150,- euro. Wat niet heel erg goedkoop is, maar ook zeker niet heel erg duur, vergeleken met andere vergelijkbare helmen als bijvoorbeeld de Casco Speedster.De verlichting op de achterkant is top!
De helm voelt licht als ik hem op mijn hoofd zet, eigenlijk voel ik hem nauwelijks zitten. Erg prettig en niet alleen het gewicht van 280 gram is prettig. Mijn ervaring is dat de zonnebril vaak tussen oor hoofd en helm gepropt moet worden. Zeker bij lange ritten wil dat nog wel eens ergens op het hoofd gaan irriteren. Niet fijn. De Bollé heeft genoeg ruimte tussen helm en oren, waardoor ik mijn bril zonder problemen op kan zetten. Een verademing! En speciaal voor die voor fietsers oh zo belangrijke bril, heeft de fabrikant twee gaten aan de voorkant van de helm gemaakt. De bril past daar perfect in, als je de bril even niet op wil hebben.
Zelf gebruik ik het modder-visier nooit, maar ik kan me voorstellen dat de mensen die echt veel op de moutainbike zitten, het prettig vinden. Heel handig dus van Bollé om zo’n vizier mee te leveren. Zo is de helm door de fanatieke racers en door de modderliefhebbers goed te gebruiken. Waar alle fietsers iets aan hebben, is de meegeleverd muts voor de koude dagen. De muts past perfect in de helm en valt ook nog eens over de oren. Ook over koude oren hoef ik mij dus geen zorgen te maken.
De helm is om te bouwen tot aero helm door twee meegeleverde pads op de helm te bevestigen. Wordt de ‘helm’ daardoor sneller? Ja zeggen de testers van Road.cc, er wordt 8W meer vermogen geleverd bij 40 km/u en 20W meer vermogen bij 50 km/u. Een dichte helm werkt dus echt. Met de gaten dicht, wordt er alleen wel een groot deel van de ventilatie ingeleverd. Zeker bij langere ritten kan dit ervoor zorgen dat zweet niet goed wordt afgevoerd, met een kletsnat hoofd tot gevolg.
Even kijken modder-visier, muts, aero-pads heb ik besproken. Blijven over de QR code, verlichting en het design (het oog wil ook wat). De meegeverde QR code kun je koppelen aan je medische gegevens. Erg handig extraatje. Mocht er onderweg iets gebeuren, dan kunnen omstanders altijd de code scannen met hun smartphone en zo belangrijke gegevens over jou achterhalen. Een veilig idee. Zeker voor je partners als je weer eens alleen een ritje gaat maken. Maar zeker ook een prettig gevoel voor je zelf natuurlijk.
Naast de QR code heeft Bollé nog een veiligheidsaspect toegevoegd aan de helm. Mijn testrit speelde zich af in het donker. Ik was erg blij met het lampje wat eenvoudig achter op de helm te bevestigen is. druk met je vinger op het lampje en hij gaat branden, druk nog een keer en de verlichting gaat knipperen en raak je het lampje voor de derde keer aan, dan gaat het licht uit. Hoe simpel en doeltreffend kan iets werken. Mijn metgezel bij de donkere testrit kon melden dat ik zeer goed zichtbaar was voor achteropkomend verkeer. Goed bedacht dus door Bollé. Deze twee extra’s, maken de helm voor mij in ieder geval de meest veilige helm.
Tot slot het design. Een onbelangrijk detail? Voor mij niet en ik denk dat ik niet de enige fietser ben die er gesoigneerd uit wil zien. Komt het doordat Bollé een alles in één helm heeft willen ontwerpen? Ik weet het niet, maar bij het design heeft de fabrikant wat mij betreft wel wat steken laten vallen. Er zijn mooiere helmen te koop is mijn bescheiden mening. Maar ja, wat is belangrijk, functionaliteit en veiligheid of het uiterlijk? Voor mij een moeilijke beslissing.