Het monteren van tubeless banden gaat zeker niet altijd vanzelf. Ook met veel ervaring wil het soms nog steeds niet. Twee jaar geleden was ik een complete nieuweling op het gebied van tubeless rijden en banden monteren. Ik heb snel en veel geleerd en soms was Google mijn beste hulpje. In dit artikel neem ik je mee in de meest voorkomende problemen waar ik tegenaan gelopen ben. Bij ieder punt deel ik ook de oplossing die ik heb toegepast. Sommige lijken erg triviaal, maar als je even niet oplet kan het mis gaan. Daarnaast geef ik nog een paar tips over lek rijden onderweg, zodat je goed voorbereid op pad kunt.
In deze serie van drie artikelen verschenen eerder:
-
Tubeless rijden – je wielset voorbereiden
-
Tubeless rijden – je banden in 10 minuten tubeless
tekst en foto’s: Emil van der Wal
Niet alle banden zijn even geschikt voor tubeless gebruik. Zelfs niet als de fabrikant aangeeft dat ze Tubeless Ready of Tubeless Easy zijn. Lees hier op de site van Schwalbe meer over het verschil. De banden blijven bijvoorbeeld ‘zweten’, er blijft dan sealant of lucht door de zijkant lekken of je krijgt ze niet eens vast in de velg. Je kunt van tevoren op internet opzoeken of mensen ervaring hebben met bepaalde velg/band combinaties. Of vraag bij bekenden, uit bijvoorbeeld je fietsgroep, welke ervaring zij hebben met bepaalde combinaties.Leer van mijn fouten en maak ze vooral niet zelf.
1. Ventiel zat niet goed vast
Wat mij het meeste is overkomen is dat het ventiel (toch) niet goed vast zat, er zat speling op. Op het moment dat je je ventiel nog naar links en rechts kunt bewegen, kun je erop wachten dat daar lucht gaat ontsnappen. Soms wordt het gat gedicht door de sealant, maar niet altijd of er ontstaat opnieuw ruimte.
Oplossing: zet de velg op een handdoek, druk het ventiel zo hard je kunt in de velg en draai het schroefje aan. Zie ook volgende tip.
2. Sealant door de spaaknippel
Sealant kwam bij mij verschillende keren door spaaknippels naar buiten, dit kwam iedere keer omdat ik te zuinig was geweest en het lint er 1x om had gewikkeld.
Oplossing 1: ik wikkel nu altijd 2x en sindsdien heb ik dit probleem niet meer gehad.
Oplossing 2: het kan zijn dat het ventiel toch niet vast genoeg zit. Pak een waterpomptang en draai (voorzichtig) net zolang tot er echt geen speling meer op het ventiel zit. Ook weer niet te strak, want anders krijg je hem er onderweg niet uit bij het plaatsen van een binnenband.
3. Wapperen om ventiel en rand goed luchtdicht krijgen
Soms lukt het niet om de band goed luchtdicht te krijgen. Er blijft dan toch nog wat lucht ontsnappen bij bijvoorbeeld ventiel of langs een niet goed getapete velg.
Oplossing: Schud/wapper het wiel omhoog en omlaag en draai hem rond (foto of filmpje), dit zorgt ervoor dat de sealant gaatjes dicht bij ventiel, velglint en de randen. Lucht kan ontsnappen als het lint er niet helemaal goed om ligt, maar dit werkt handiger dan opnieuw een velglint plakken.
4. Band ontploft
Haal ietwat druk van de band als je hem weglegt en/of er een stukje mee gaat fietsen. Bij mij is een band een keer ontploft, omdat ik hem te hard opgepompt had weggelegd (iets harder dan maximale druk) en die sealant geeft vervelende vlekken op de muur.
Leg de band wel weg met een zo maximaal mogelijke druk. Dan komt de sealant gemakkelijker in alle gaatjes.
Oplossing: ik heb de muur opnieuw gesaust… hahaha!
5. Band plopt niet
Het is mij wel eens gebeurd dat een band echt niet onder de velgrand wilde schieten: ploppen. Er bleek te veel ruimte tussen de band en de velg, waardoor de met de compressor ingespoten lucht bleef ontsnappen.
Oplossing: druk de band met de hand aan één kant onder de velgrand. Het ging direct goed toen ik het luchtpistool op het ventiel plaatste.
Het is niet per se noodzakelijk dat een band plopt. Soms hoor je dat niet, als de centreerlijn van de band parallel aan de velgrand loopt en er niet onnodig veel lucht langs de rand ontsnapt is het op zich prima en kun je verder met toevoegen van de sealant.
6. Lek onderweg – twee opties
Lek rijden kan gebeuren, maar door de sealant is de kans dat je met een platte band komt te staan een stuk kleiner dan met een binnenband.
- Draai het lek naar beneden, pomp nog wat lucht erbij en laat zo de sealant het gat dichten. Misschien zelfs even met een vinger dichthouden.
- Plaats een binnenband en plak thuis het gat als dat nog kan.
- Plaats een ‘prop’, dit werkt beter bij een MTB dan raceband. Op YouTube vind je hier verschillende fimpjes over.
Het blijft handig om een pompje bij je te hebben, ook bij tubeless. Let erop dat CO2 de sealant mogelijk kan bevriezen en de werking aantasten. Hierover verschillen de meningen. Ik heb binnenbanden, CO2 en een klein poetsdoekje bij me voor als ik lek rij. Thuis ga ik wel weer met sealant aan de slag.
Mijn lekke tubeless banden heb ik bij thuiskomst aan de binnenkant geplakt met een klassiek Simson plaksetje. Gewoon voor de zekerheid. Deze plakkers en lijm hebben nog niet losgelaten en zitten al zeker 3000 km op hun plek.
7. Bijvullen
Het vocht in de sealant verdampt langzaam door oppompen en ontsnappen van lucht. Vul geregeld sealant bij,. Dit kan variëren van 3-6 maanden. Hoe weet je of er nog genoeg in zit?
- licht de banden iets met je bandenlichters en kijk of er wat in zit
- haal de band uit je frame en schudt die heen en weer. Hoor je niets klotsen dan is de kans groot dat er weinig of geen sealant meer in zit.
Vul weer bij via het ventiel. Of als je je banden gelicht hebt via de opening die je dan toch hebt. Draai het ventiel weer ietsje omhoog, zodat de sealant naar beneden loopt.
8. Band blijft lekken door de wang
Onlangs heb ik ‘snelle’ en zeer lichte MTB banden gemonteerd en die bleven leeglopen. Na een wasbeurt na mijn eerste rit zag ik heel veel belletjes op de wangen van de banden. Er lekte lucht door de wang. Dit kan gebeuren bij hele ‘snelle’ en daardoor ook lichte banden. Leerde ik na enig speurwerk.
Oplossing 1: was of ontvet de banden grondig voordat je ze monteert. Wist ik dit maar voordat ik ze monteerde…
Oplossing 2: voeg een tweede dosering sealant toe aan de reeds gemonteerde en ingereden banden. Pomp de banden tot minimaal 3 bar, of net onder het maximum op, en leg ze voor een langere tijd horizontaal weg. Dit heeft bij mij gewerkt. In ieder geval nadat ik er een eerste rit op had gereden en ze toch nog leeg liepen.
9. Warme band gaat gemakkelijker
Heb je veel moeite om je band erop te leggen? Een warme band gaat gemakkelijker dan een koude. Moet je dan met een föhn in de weer? Nee, maar de avond voor je klusje de banden in de huiskamer leggen, kan al veel schelen.
Tot slot
Dit was het derde deel van een drieluik over tubeless rijden. Ik hoop dat deze artikelen je hebben geholpen bij het tubeless rijden op je racefiets of MTB. Of het ook bij dit drieluik blijft, zal de toekomst uitwijzen. Mogelijk schrijf ik op basis van jullie reacties of nieuwe ontwikkelingen nog een vervolg. Stay tuned!
Ik had problemen met het ploppen van een band (SCHWALBE ROCKET RON op BONTRAGER KOVEE ELITE 23). De techniek van één kant handmatig tegen de velg te drukken heeft direct gewerkt. Bedankt….
Heb je voor mij een gouden tip voor het demonteren van mijn tubelessband op de mtb. Blijkbaar is de velgrand zo diep dat ik bij lekrijden de band er bijna niet afkrijg of ik ben niet sterk genoeg.
Hoi Eddy,
Excuus voor de late reactie. Met CYCLOsportive zijn we eigenlijk voornamelijk overgestapt op http://www.cyclosportive-travel.nl. Een gouden tip is er eigenlijk niet. Als de band juist gemonteerd is, blijft de band ook bij lek in de velg geklemd zitten. De band met je handen uit de velg drukken is de enige oplossing. Dat kan bij het eerste stukje vrij zwaar gaan. Maar als de band eenmaal een klein stukje uit de velg geplopt is, gaat het steeds makkelijker.
Vrgr
Gerrit
Hoi, ik rij al jaren tubeless maar op mijn nieuwe fiets willen beide banden niet ploppen. Ik kan ze met een handpomp gewoon oppompen tot 4 bar en ze zijn direct luchtdicht maar de ‘knallen’ komen niet.
Als ik ze leeg laat lopen om er vloeistof in te doen schieten ze meteen van de velg. Hier durf ik dus niet vol gas de bochten mee door te gaan.
Velgen zijn Sensa Supra MA 23-TLR, banden zijn Schwalbe 2.25 Racing Ray/Ralph skinwall.
Enig idee hoe dit kan? Vittoria Barzo’s plopten direct maar dat zijn niet mijn favoriete banden.
Hoi Benno,
Hoe dit kan, heb ik ook geen verklaring voor. De band zo hard mogelijk oppompen wil weleens helpen om hem toch te laten ‘knallen’. Let daarbij uiteraard wel op de maximale bandendruk die op de zijwand van de band staat aangegeven. Pomp zeker niet heel veel meer in de band dan maximaal staat aangegeven.
Vrgr
Gerrit
Hoi Benno,
Ik heb dit vaker meegemaakt bij racefietsen met Supra en sommige Giant velgen. Het lijkt erop dat de binnenrand van de velg ietsje hoger is dan van de meeste merken. Sommige banden zijn weer net wat kleiner dan andere en dan is er te weinig ruimte. De band schiet dan terug of plopt niet lekker. Je zou eens kunnen kijken of de Schwalbe banden een stuggere en iets kleinere diameter hebben dan de Vittoria’s.
Knallen hoeft ook niet perse. Vrijwel iedere band heeft op 5mm langs de velg een markeerrand. Die moet overal parallel langs de band lopen. Dan zit de band goed, ook als hij niet plopte.
Het kan helpen om de banden voor de montage bij de randen eerst met een klein sopje nat / glad te maken. Schwalbe heeft daar Easy Fit voor. Doordat de randen van de band beter glijden ploppen ze makkelijker en sneller.
Is bij mij in iedergeval de oplossing om de band goed op de plaats te krijgen. Zonder plopt het niet en heb ik inderdaad het gevoel dat de band er in de bochten vanaf driegt te gaan. Met direct een plomp, ook met een gewone hand pomp en lekker hard door de bochten