San Bernardinopass EN Passo di Spluga: best for last

De San Bernardinopass en Passo di Spluga, twee cols van formaat, die wij van Cyclosportive graag zouden bedwingen. Vandaag volgen ze elkaar op in etappe 20 van de Giro. Misschien is de Giro na de ingekorte etappe 16 al wel beslist. Maar als je als klassementsrenner nog iets wilt, en je bent niet de beste tijdrijder, dan MOET je hier je slag slaan. Zowel voor het algemeen klassement als voor de bergtrui liggen er kansen.

Tekst: Emil van der Wal, foto’s Shutterstock

Vergelijk en huiver
De één na laatste rit en dan ook nog met een finale waar je, ‘mag ik dat zeggen? ja dat mag ik zeggen!’,  U tegen zegt. Hij is 165km lang en vanaf kilometer 45 begint hij met stijgen. Dat houdt 62km aan, tot op de top van de San Bernardinopass. Op die eerste top hebben ze 1400 hoogtemeters weggetrapt, van de 4800 die vandaag overwonnen moeten worden.


San Bernadinopass

Vroeger was dit een belangrijke verbindingsroute. Sinds 1967 is het veel minder druk, toen is er een tunnel geopend die door de buik van deze berg is gegraven. Voor de fietsers is dit fantastisch, want is heel weinig auto- en vrachtverkeer. Motoren vind je er wel, maar dat mag dan de pret niet meer drukken op deze Zwitserse, dus perfect geasfalteerde, klim.

Sint Bernardhond

San Bernardinopass: thuisbasis van de Sint Bernardhond

Op de top vind je ook een hospice. Niet zozeer zoals wij die kennen, maar dit was een klooster waar de beroemde Sint Bernardhonden hun naam aan te danken hebben. Van daaruit hebben zij, mede dankzij het vaatje rum om hun nek, verschillende reddingsmissies uitgevoerd. Zij waren gespecialiseerd in het zoeken naar personen die overvallen waren door lawines.

Je kunt bijna wel stellen dat de klim van de San Bernardinopass start langs de rand van Lago Maggiore waar de etappe op 203m hoogte start. Het gaat de eerste 75km heel langzaam omhoog en vanaf het plaatsje Lostallo beginnen ze aan de klim. Maar wat bepaalt nu waar de klim begint? In dit geval Strava. Ik ben erg benieuwd wie vandaag de KOM scoort.

Passo di Spluga

Doordat de Oostenrijkers, ja je leest het goed, deze grenscol rond 1820 begaanbaar hebben gemaakt, kun je er nu mooi fietsen. Het was een vrij drukke handelsroute die na de komst van de Bernardino- en Gotthardtunnel vooral een toeristisch gebruik kent. Hij wordt in de winter ook niet open gehouden.

Passo di Spluga

Passo di Spluga: veel haarspelden

De Spluga volgt de Bernardino direct op. Hij is net even ietsje pittiger dan de Bernardino, maar met 7,3% gemiddeld niet een hele grote uitdaging voor de profs. Deze één na laatste klim in de Giro kan toch net het verschil maken voor iemand die nog iets wil met zijn klassement. Hier aanvallen en de laatste klim alles geven.

Wanneer de renners de top passeren, dalen ze via talloze zeer krappe haarspeldbochten Italië in. Het is te hopen dat ze in de afdaling net zo’n strak asfaltlaken hebben als in de klim aan de Zwitserse kant. En dat ze dan niet hetzelfde weer als in de Dolomieten hebben.

Hoeveel power hebben de toppers nog na drie weken koers? Houd de KOM in de gaten en check hun prestaties. Vergelijk en huiver van het verschil met je eigen tijd.

Laat alles zien
/*