Fietsen op gravelpaden is hot, very hot! Je kunt geen blad openslaan, geen internetpagina openen of er komt een fraaie route voorbij of er wordt een fantastisch evenement aangeprezen met burgers en bier na afloop. Fabrikanten van fietsproducten spelen hier uiteraard op in. De gravel-scene is hip, met eigen kledingvoorschriften, speciale gravelbikes en uiteraard gravelbanden.
CCYCLOsportive gravelt tegenwoordig ook. Niet op een ‘echte’ gravelbike. Na het strandrace-seizoen heb ik mijn Cube strandracer omgebouwd tot een gravelbike. Hoe? Door een andere wielset aan te schaffen en daar gravelbanden om te gooien. Zo kan ik de Cube nu voor twee doeleinden gebruiken. Top! Hoe meer fietsen des te beter, dat spreekt voor zich, maar om nu groter te gaan wonen, omdat de fietsen niet meer in de schuur passen…Gravelen moet wel een beetje avontuurlijk blijven!
Wielset
De keuze voor een wielset is niet zo moeilijk. Althans niet voor mij. Gravelen draait bij mij niet om snelheid, niet om grammen besparen etc. Het is voor mij puur genieten. Gravelen neemt je mee, weg van de drukte. In Nederland is dat wellicht soms nog best lastig, maar zeker in het buitenland kom je op gravelroutes vrijwel niemand tegen. En je komt op fabelachtig mooie plekken. De keuze van de banden is moeilijker.
Bandenkeus
Schwalbe heeft inmiddels een aardig assortiment aan gravelbanden. De naamgeving (Speed, Bite, Ultrabite en Allround) van de band laat zien waar je de band het beste kunt gebruiken. Zelf fiets ik over het algemeen in Nederland over gravelpaden. Zoals gezegd vind ik snelheid niet het allerbelangrijkste. Daarom viel mijn keuze op de Schwalbe G-One Allround.
Een hoogwaardige band voor gravel, klaar voor tubeless gebruik, laag gewicht en breed inzetbaar. Zowel op het asfalt als op de gravelpaden kun je met deze band prima uit de voeten.
G-One Allround
De G-One Allround is daarom met recht een echte allrounder te noemen. Ideaal voor mij, omdat er bij mijn gravelritten ook vaak behoorlijk wat kilometers over het asfalt tussenzitten. De band heeft heel veel kleine noppen. Dit zorgt voor een prima rijgedrag op het asfalt en voor voldoende grip op de meeste gravelroutes in Nederland. Wil je snel door de bochten met ultieme grip? Dan kun je misschien beter voor de Bite of Ultrabite kiezen. Ben je bereid om je snelheid iets aan te passen, dan kom je met de Allround prima de bocht door. Een beetje slippen door de bocht is voor mij geen probleem. Gravelen moet wel een beetje avontuurlijk blijven!