Het lukt mij om in 10 minuten banden tubeless te krijgen. Als je de onderstaande tips en trucs in acht neemt, moet je na een paar keer oefenen in staat zijn dat ook te halen. In mijn eerste artikel over tubeless rijden, die vind je hier, heb ik aandacht besteed aan de voorbereiding voor het monteren van je tubeless banden. In dit artikel deel ik mijn ervaringen bij het monteren van de band, vullen met sealant en luchtdicht krijgen.
tekst en foto’s: Emil van der Wal
Het is belangrijk om je wielset goed voor te bereiden, want een goede voorbereiding scheelt je achteraf veel ellende en ergernis. Het is mij al een paar keer overkomen dat ik de band eraf moest halen, terwijl er al latex in zat… Dat geeft echt onnodig gedoe en rotzooi en is nergens voor nodig. Heb je het eerste artikel nog niet gelezen? Begin daar eerst mee en bepaal dan of je al toe bent aan dit artikel.Een goede voorbereiding scheelt achteraf veel ellende en ergernis.
Band erop leggen
Voor het monteren van je tubeless band kun je ook ons eerdere artikel erbij pakken, die vind je hier. In aanvulling op dat artikel krijg je van nog een paar praktische tips.
- Als je de band om de velg legt, begin dan altijd tegenover het ventiel. Door het velglint is er minder ruimte voor de band. Als je bij het ventiel begint, heb je door het ventiel ook minder ruimte. Dan kan het wel eens erg krap worden.
- Krijg je de band er niet makkelijk op? Wrijf dan heel stevig, begin tegenover het ventiel, de band omhoog. Hierdoor rekt de band ietsje en krijg je mogelijk wat meer ruimte om hem over de velgrand te duwen.
- Lukt ook dit niet, gebruik je kunststof bandenlichters om de band over de velgrand heen te wippen. Ik gebruik nooit metalen lichters, ook niet met een coating of omhulsel. Dat kan kapot gaan. Het metaal kan in aanraking komen met je aluminium of carbon velgrand, met beschadigingen of breuk tot mogelijk gevolg.
- Wanneer je een band lastig om een velg krijgt, voeg de sealant dan altijd via het ventiel toe. Het gaf bij mij best wat rommel en een plakkerige vloer toen ik even niet oplette en de band los schoot.
Er zijn speciale tangen om banden erop te leggen of eraf te halen, daar ben ik geen fan van vanwege de kans op het beschadigen van de (carbon)velg. Maar als je handen niet zo sterk of erg gevoelig zijn, kan het wel een oplossing zijn.
Ploppen van de band
Iedere band en velg zijn anders. Het is op voorhand heel lastig om te bepalen of je wel of geen booster of compressor nodig hebt om de band luchtdicht te krijgen. Heb je deze beide hulpmiddelen niet, dan kun je altijd wel bij je lokale fietsenmaker terecht. John van Zofietsje helpt je graag.
- Gebruik een compressor of een speciale booster (bijvoorbeeld van Schwalbe) om een band op de velg te laten ‘ploppen’. Ik gebruik een standaard spuitpistool i.c.m. met een airpress compressortank en dat werkt goed.
- Zet het spuitpistool op het ventielgat of koppel je booster aan het ventiel en laat zoveel lucht in de band komen totdat die begint te ‘ploppen’.
- Wil het ploppen niet goed lukken, dan kun je ook Schwalbes Easy Fit vloeistof op de rand van de band aanbrengen.
- Leg snel je vinger op het ventiel en controleer of de band volledig op de velg ‘geplopt’ zit. Vrijwel iedere band heeft een soort rand (centreerlijn) vlak bij de velg waarmee je kunt controleren of deze er evenwijdig op zit.
- Doe nu de sealant er via het ventiel in, dit is handiger dan de band een klein beetje losmaken. Sommige banden laten zich namelijk heel moeilijk monteren. Kijk even goed welke hoeveelheid de fabrikant adviseert voor een race of MTB-band, dat kan per merk verschillen.
- Om zo min mogelijk te knoeien gebruik ik een speciaal flesje voor het inspuiten van de sealant via het ventiel. Joe’s No Flats Filling Bottle, die vind ik ideaal. Hierdoor weinig geknoei, gemakkelijk schoon te maken en kan ik hierdoor eenvoudig hergebruiken. Of koop eenmalig een klein flesje sealant en vervolgens navulflessen. Let wel op dat dit flesje minimaal 120ml is als je ook MTB-banden tubeless wilt maken.
- Na gebruik, maak ik het flesje schoon met alleen warm water en laat ik het drogen.
Helemaal luchtdicht
Na het vullen van de band met de sealant is het belangrijk om de band luchtdicht te krijgen en ervoor te zorgen dat hij ook luchtdicht blijft. Dat doe ik eigenlijk altijd op de volgende manier:
- Oppompen tot de maximale druk die op de band is aangegeven, dan kan de sealant makkelijker op alle plekken komen dan bij een zachtere band.
- Rol je banden door de kamer of fiets een klein stukje. Draaien werkt beter dan neerleggen.
- Leg de banden (toch nog) voor een paar uur horizontaal weg en draai ze na 4 uur om. Dit zorgt ervoor dat eventuele ruimte tussen velgrand, velglint en band wordt afgedicht. Ik leg ze ook nog horizontaal als ik er een stukje mee heb gefietst, voor de zekerheid.
- Leg de banden weg met de maximale bandendruk, niet harder.
- Om ervoor te zorgen dat de velgen niet naar een kant vallen, leg ik ze op drie kleine pylonnen. Drie balkjes of een emmer werkt ook.
Schaf een compressor of boosterpomp aan
Ik hoop dat mijn ervaringen je helpen om zelf je banden tubeless te maken. De aanschaf van een speciale boosterpomp of compressor kan zich snel terugverdienen. Ik heb een Airpress HLO 215 compressor gekocht. Deze heeft een grote luchttank en genereert daardoor veel druk. Je kunt met deze compressor ook gemakkelijk je autobanden, luchtbedden, zwembadjes en de tubeless banden van de fietsende buren mee oppompen. Hij heeft zich al dubbel en dwars terugverdiend.
Fietsen maar!
Je bent nu klaar om te gaan fietsen. Ook voor tubeless rijden hebben we een aantal tips & tricks. Daarover binnenkort meer in het laatste deel van het drieluik. Stay tuned!
[…] Tubeless rijden – je banden in 10 minuten tubeless […]