Stap 1 tubeless rijden – de juiste wielset voorkomt een hoop problemen

Ben jij aan het uitzoeken of tubeless rijden iets voor jou is? STOP dan met lezen 😉 Loop je echter te tobben bij het tubeless maken van jouw wielen? Lees dan vooral verder! Ik deel graag mijn ervaringen en de resultaten van het vele zoekwerk over het tubeless maken van banden. Eerder hebben we al eens geschreven hoe je je banden tubeless kunt maken, lees dat hier.

tekst en foto’s: Emil van der Wal

Voor weightweenies: val af, want je wilt niet je velglint moeten vervangen als er al sealant in je band zit. Dat is gedoe.
Ik help je graag op weg met praktische tips, trucs en waar ik zelf tegenaan ben gelopen. Op de MTB hoor je er niet bij als je met binnenbanden rijdt PUNT. Voor de racefiets heeft het denk ik alleen voordelen vanaf 28mm banden. Dan rijd je met een lagere bandenspanning en spuit de sealant er niet met zo’n enorme kracht uit, wat wel gebeurt als je met 6 bar of hoger rijdt. Ik rijd op 28mm, maar door de 25mm binnenbreedte van mijn velg zijn ze effectief 31mm.

De keren dat ik lek reed, liep de band van mijn racefiets leeg tot ongeveer 3 bar en was het gat gedicht. Doorfietsen ging prima. Ik hoefde thuis in principe alleen nog maar sealant bij te vullen. Voor de zekerheid pompte ik de band dan nog wel op tot 7 bar om te kijken of het gaatje dicht bleef. Dat bleef dicht. Ik blijf tubeless rijden op de racefiets, maar een binnenbandje heb ik voor de zekerheid altijd bij me. Het lukt mij tegenwoordig om één band binnen 10 minuten tubeless te krijgen. Wil jij dat ook? Dan moet je de volgende punten wel goed geregeld hebben.

Tubeless velgen en lint

Je kunt eigenlijk alleen tubeless rijden met daarvoor geschikte velgen en banden. Anders is de kans groot dat je tegen problemen aanloopt die je uiteindelijk niet op kunt lossen. Belangrijk voor tubeless velgen en velglint:

  • De velg is reeds geschikt voor tubeless gebruik. De fabrikant geeft dit altijd aan. Zie ook bovenstaande foto.
  • De velg is tubeless ready en je maakt hem zelf tubeless door speciaal tubeless velglint aan te brengen.
  • Breedte velglint: ongeveer 2mm breder dan de binnenmaat van je velg.
  • Ontvet de velg eerst goed, want dan blijft het velglint beter plakken.
  • Ik wikkel het velglint altijd 2x om de velg. Ik begin 10cm voor het ventiel en eindig er 10cm na. Voor weightweenies: val af, want je wilt niet je lint moeten vervangen als er ook al sealant in zit. Dat is gedoe.
  • Je kunt heel duur velglint kopen van een ‘echt’ merk. Kleefband Tesapack Geel is exact hetzelfde als Stan’s NoTubes Tubeless Rim tape, maar vele malen goedkoper. Met Tesa heb je dus eigenlijk een duur merklint, maar dan voor een zeer schappelijke prijs. Je koopt dit via internet, de bouwmarkt heeft het niet.
  • Het velglint prik ik bij het ventielgat door met een priem en steek daarna het ventiel er doorheen. Draai het kopje van de kern dicht, deze kan breken of verbuigen.
  • Een priem geeft een klein gat, wat door het ventiel groter wordt gemaakt. Een te groot gat kan makkelijker lucht door ontsnappen.

Tobben met tubeless maken van je banden en wielset? Lees de tips & tricks in dit drieluik en leer van mijn kennis en fouten

Aero velg met afgevlakt stukje – volledig afgeplatte velg – ronde velg

Ventiel

Om tubeless te rijden gebruik je speciale ventielen. Het is een losse staaf die er uitziet als een gewoon ventiel. Er zit alleen geen binnenband aan vast, maar een stukje rubber dat het ventielgat in de velg moet dichten.

  • Gebruik een ventiel met verwijderbare kern, zodat je gemakkelijk de sealant in de band kunt spuiten via het ventiel. Vrijwel alle tubeless ventielen hebben dit. Deze kernen kun je eenvoudig en goedkoop vervangen als ze verstopt raken. Je hebt ze overigens ook in het goud of zwart, die laatste horen natuurlijk bij hoge zwarte aero wielen.
  • Draai het ventiel heel goed aan, bij een afgeplatte velg gaat dat het gemakkelijkst (zie foto).
  • Zorg dat er geen speling naar links en rechts is, daar komt een keer lucht door.
  • Muc-off ventielen hebben een iets wijdere opening dan veelgebruikte andere merken. Sealant en lucht gaan er makkelijker doorheen.

Eerste deel van drieluik

De velg is nu voorbereid om tubeless te gaan fietsen. In het volgende artikel, dat binnenkort zal verschijnen, vertellen we je hoe je een band in 10 minuten tubeless kunt krijgen. Stay tuned!

Laat alles zien
/*