Raceschoen test: Spiuk Profit R

Het Spaanse Spiuk kende ik zelf eigenlijk alleen van de helmen. Geen mainstream merk en daar houden wij bij CYCLOsportive wel van. Onbekend maakt bij ons zeker niet onbemind. Sterker nog, het maakt juist nieuwsgierig. Spiuk blijkt veel meer dan een maker van fietshelmen. Eigenlijk alles wat een fietser nodig heeft, kan Spiuk leveren. Van One Way Distribution, distribiteur van o.a. Spiuk, Lezyne, SQlab en Selle Italia ontving CYCLOsportive de Spiuk Profit R voor een test.

[su_divider]

[su_pullquote align=”left”]Je mag gezien worden met de Spiuk Profit R[/su_pullquote]

Eerst eens kijken wat Spiuk zelf nu eigenlijk over de Profit R zegt. Op de site vind ik de volgende tekst.

‘De schoen is het resultaat van een samenwerking tussen de productontwikkelaars van Spiuk en professionele sporters. Getest door onafhankelijke mensen om uiteindelijk een product te leveren, wat fanatieke fietsers een voordeel geeft t.o.v hun concurrenten.
Maximale krachtoverbrenging, comfort en veiligheid zijn de drie kwaliteiten van de Profit. De carbon RLX2 zool zorgt voor extra stijfheid en zorgt voor een lichte schoen van 520 gram. De geperforeerde bovenkant zorgt voor perfecte ventilatie. De flexibele interne IFS structuur zorgt voor stevigheid en zorgt voor optimale ondersteuning over de gehele voet.
De BOA IP1 sluiting (2 sluitingen) zorgt er voor dat je de schoenen zeer precies kunt sluiten. Ideaal voor de veeleisende gebruiker.’

Bovenstaande kun je wegzetten als bla bla bla en dit vertelt iedere fabrikant. Klopt. Daarom hebben wij van CYCLOsportive de schoen een tijdje gebruikt bij de vele ritten die gemaakt worden. Veel fietsers kennen het wel. Zodra je langs een etalage fietst, kijk je opzij en controleer je of het er allemaal nog gesoigneerd uitziet. Kortom, de looks zijn belangrijk. Daarmee zit het bij de Spiuk Profit wel snor. De Profit R is in wit en zwart verkrijgbaar. De perforatie geeft de schoen een hippe retro uitstraling. De groene accenten op de lip van de schoen en op de zool, maken het helemaal af.
Conclusie: Je mag gezien worden met de Spiuk Profit R

Naast de looks, is ook de pasvorm van belang. De schoenen sluiten keurig om de voeten. De zilvergrijze lijnen op de schoen is, zoals ze het zelf genoemd hebben, de Inner Fitting Shell (IFS). Deze lijnen zorgen ervoor dat de schoen gevormd wordt naar de vorm van jouw voet. De twee onafhankelijk van elkaar werkende BOA sluitingen zorgen er weer voor dat de schoen zeer precies is af te stellen. Ook met de pasvorm is dus niets mis. Één puntje van kritiek. Waar veel concurrenten al werken met halve maten, is de Spiuk Profit R alleen te bestellen in hele maten.
Conclusie: Schoen zit heerlijk door nauwkeurig afstelling van de BOA sluiting en de IFS structuur.

Oke, de schoen ziet er goed uit, zit heerlijk, maar presteert hij ook goed? Dat is de moeilijkste vraag om te beantwoorden. Kan een schoen wel goed presteren? Het zijn uiteindelijk de benen die de kracht moeten leveren. De voeten en daar omheen de schoen staan in direct contact met de pedalen. Hoe stijver de zool des te minder kracht gaat er verloren bij iedere omwenteling. Een fietsschoen met een carbon zool zorgt er in principe dus voor dat je harder kunt fietsen. Verder zijn fietsers dol op zo weinig mogelijk gewicht. In dat opzicht kan de Spiuk zich niet meten met andere top modellen. Met een gewicht van 520 gram (maat 44), blijft de Profit R wat achter. De Sidi Wire (306 gram) en de Sidi Tarus (344 gram), zijn beduidend lichter. Daar is voor het paradepaardje van Spiuk dus nog wat winst te behalen.
Conclusie: Qua stijfheid en krachtoverbrenging top. Qua gewicht zijn er nog wat grammetjes te winnen.

Overall mag de conclusie zeker zijn dat het paradepaardje van Spiuk met recht een paradepaardje genoemd mag worden! Pasvorm, design en prestaties zijn dik in orde. De prijs! Helemaal nog niet over gesproken. Met 250,- euro is die zeker concurrerend te noemen. Dan maken die paar gram ook niet meer uit 🙂

Laat alles zien
/*