Zin in de klassiekers? Zo fiets je als een pro over de kasseien!

Zin in de voorjaarsklassiekers? Wat een geweld zal er weer losbarsten op de kasseien? Niet normaal met wat voor een snelheid de kleppers over de kasseien dokkeren! Moet je prof zijn om dit kunstje te beheersen? Nee, het is ook voor jou weggelegd. Beetje oefenen en de volgende tips volgen. Succes en geniet!
Met een koffiemolentje stuiter je over de kasseien en fiets je van gat naar gat.
1Je fiets in topconditie
Dit is wat CYCLOsportive betreft eigenlijk altijd tip 1. Zorg dat de fiets altijd goed onderhouden is. Controleer vooraf of alle boutjes goed vast zitten. Even een kleine beurt bij je favoriete fietsenmaker is een aanrader. En als je toch bij de fietsenmaker bent? Vraag hem gelijk een dikker/zachter stuurlint te monteren. Vinden je handen ook fijn.

2. Handen ontspannen op het stuur
Meehobbelen met de fiets is de eerste tip. Dat doe je door het stuur niet te stevig vast te houden. Probeer het stuur ontspannen vast te houden. Zeker bij nat weer zal dit moeilijk zijn, omdat dan de angst groter is te vallen op de natte kasseien. De kasseien zijn dan ook gladder, logisch. Laat je fiets het werk doen. Als je het stuur niet te krampachtig vasthoudt, kiest de fiets zelf het juiste spoor.

3. De juiste bandenspanning
Je kunt je stuur nog zo los vasthouden, als je met kneiterharde banden (8 of 9 bar) over de kasseien gaat rossen, dan is dat vragen om problemen. Op de asfaltstroken zul je langzamer zijn, maar het comfort is op de kasseistroken net iets belangrijker dan rolweerstand. Tussen de 6 en 7 bar is prima voor de kasseien.

4. Fiets op het midden
Op het midden van de kasseistrook liggen de kasseien er vaak het beste bij. De kasseien zijn daar niet scheefgereden door tractoren of ander verkeer. Daarnaast ligt er aan de zijkanten van de stroken vaak meer vuil. In het midden van de strook fietsen, verkleint dus de kans op een lekke band.

5. Kijk vooruit
Probeer je blik niet te focussen op het wiel voor je. Probeer juist verder naar voren te kijken. Op die manier zie je eerder gaten en kun je daar rustig omheen sturen. Scherpe stuurbewegingen op kasseien zijn niet handig. Het vergroot de kans op een valpartij en lekke banden.

6. Zwaarder verzet
Als het zwaar wordt, zijn veel fietsers geneigd om lichter te schakelen. Niet doen op de kasseien! Op het welbekende koffiemolentje stuiter je over de kasseien en fiets je van gat naar gat. De kadans is te hoog en de grip op de fiets is stukken minder dan bij een zwaardere versnelling.

7. Bidonhouders
Je ziet ze bij iedere kasseienrit liggen, bidons. Niets vervelender dan in een groep over de kasseien dokkeren en plotseling stuitert er een bidon over de weg. Levensgevaarlijk en je kunt zelf niet meer drinken! Aluminium bidonhouders op de kasseien adviseren wij van CYCLOsportive. Je kunt de bidonhouder strakker buigen. Op die manier blijven je bidons goed zitten.

8. Check de staat van je banden
De Continental Grand Prix 4000 hebben hun waarde allang bewezen. Je kunt natuurlijk voor jouw rit over de kasseien een nieuw setje banden monteren. Doe je dat niet, kijk dan goed naar je huidige banden. Controleer of er geen kleine steentjes in de band zitten. Pulk ze eruit! Deze steentjes zullen er op de kasseien anders zeker voor zorgen dat je a la Hennie Kuiper in paniek langs de kant van de weg staat met een lekke band!

> Wil jij weten waar je in Nederland heerlijk over de kasseien kunt dokkeren? Check dan het artikel over de Theo Middelkamp Route

Laat alles zien
/*