7 vragen aan: Ramses Bekkenk

Het strandseizoen 2016-2017 is inmiddels in volle gang. Langs de hele Hollandse, Belgische en ook Franse kust kunnen de liefhebbers van het strand hun koersen rijden. De toppers halen met een beetje wind in de rug al snel snelheden tussen de 50 en 60 km/u. CYCLOsportive sprak met 7 toppers op het strand en vroeg hen o.a. waarom het nu zo leuk is om op het strand te racen. In deze 7-delige serie starten we met Rames Bekkenk. Ramses heeft op het strand zo’n beetje alle races wel één of meerder keren gewonnen. Hij mag dus zeker niet ontbreken in deze serie.
De juiste banden en een aerodynamische houding zijn essentieel.
1Je rijdt erg sterk op het strand, wat is voor jou zo mooi aan strandracen?
Ik houd van de eerlijke strijd, man tegen man. Geen tactische wedstrijd, zoals vaak op de weg, geen voordeel met hele dure materialen. Daarnaast denk ik dat er weinig Hollandser is dan fietsen op het strand. Mountainbikers in de rest van de wereld kijken me raar aan als ik het probeer uit te leggen. Daarnaast was het in het begin leuk dat de hobbyist tegen de prof kon rijden. Daarvoor wordt het nu echter in veel wedstrijden te druk.

2 Hoe belangrijk is materiaal op het strand?
Ik denk dat de juiste banden en een aerodynamische houding essentieel zijn. Maar je hebt echt geen dure onderdelen nodig om competitief te zijn op het strand. Ik rijd zelf op een standaard alu frame met eenvoudige, goed gemaakte wielen. Wel kost het steeds meer moeite om de juiste versnellingen te kiezen, vanwege de hoge snelheden voldoen de standaard mountainbike verzetten eigenlijk niet meer. De stelregel blijft voor mij, zo eenvoudig mogelijk. Maar ik schuw het niet om nieuwe dingen te proberen.

3 Wat is voor jou de ultieme samenstelling qua materiaal van een strandfiets?
Ik denk dat de fiets die ik heb ruimschoots voldoet. Wellicht is lichter en carbon allemaal mooier, maar de fiets waarmee ik de meeste successen haalde hing met kabelbinders aan elkaar. Ik vind het wel opvallend dat er veel in dure materialen wordt gezocht, terwijl ik denk dat bijvoorbeeld een ouderwetse vierkante trapas met bijpassend crankstel meer vrijheid geeft en veel minder onderhoud nodig heeft. Helaas zijn er bijna geen passende crankstellen meer te verkrijgen.

4 Sprinters zijn gespierd, klassiekerrenners zijn allrounders, berggeiten zijn lichtgewichten. Wat zijn de kenmerken van een strandracer?
Dit ligt heel erg aan de omstandigheden. Je kan wel stellen dat de meeste goede strandracers (een enkele uitzondering daar gelaten) een groot vermogen gedurende langere tijd vol kunnen houden.

5 Welke strandrace is voor jou de mooiste? En waarom?
Hoek van Holland-Den Helder blijft toch wel de koning aller strandraces. Alle soorten strand, zware stroken waar de beslissing valt en een prachtige beleving.

6 Wat verwacht je dit seizoen op het strand te bereiken?
Ik hoop op hoop leuke, eerlijke, zware races. Wedstrijden waarbij iedereen gaat zitten wachten op het sprintje hoeven van mij niet.

7 Wat vind je zelf nog belangrijk om te melden over strandracen?
Toen ik begon met strandracen was het een leuke manier om in de winter af en toe tegen elkaar te rijden. Liefhebbers kwamen naar het strand voor een mooie, eerlijke, harde wedstrijd. Nu er meer wielrenners (sorry jongens) naar het strand komen is de sfeer duidelijk veranderd. Ik heb me voor genomen me er minder aan te storen. Ik hoop dat de sfeer van vroeger weer een beetje terug gaat komen.

 

Volgende week: Roy Beukers

Laat alles zien
/*