Siberisch Lariks

Vanachter een licht getinte autoruit kijk ik over het regenachtige parkeerterrein. Met z’n vieren zijn we onderweg naar Sportpaleis Alkmaar. Het gebouw heeft weinig weg van andere sportpaleizen die ik ken. Toch is dit Sportpaleis de gehele week de gastheer van het NK baanwielrennen. Onze vriend Dirk Tonen probeert zichzelf vandaag voor het eerst te meten met de bekende toppers als Theo Bos en Matthijs Büchli..
Tactiek, techniek, kracht, aerodynamica, alles komt samen in drie ronden
Wanneer we het sportpaleis binnen stappen is het nog rustig. Vriendelijk worden we ontvangen door een aantal vrijwilligers die het geheel in goede banen leiden. We mogen mee met Dirk naar het binnenterrein, waar we direct worden omgeven door de toppers die ik alleen ken van televisie. Het is een komen en gaan van fietsen, tacx rollerbanken en ander materieel. We nemen plaats op een paar houten bankjes, het soort dat mij doet herinneren aan de bankjes vroeger bij scouting. Op de tafels om ons heen slingeren diverse steeksleutels en kransjes. Waar bij het wegwielrennen alles afhangt van de juiste groepenset en passende cassette voor het terrein, moet hier worden gekozen voor het juiste verzet. Zo zorgvuldig als Max Verstappen zijn monteurs de opdracht geeft aanpassingen aan zijn chassis te verrichten, zo zorgvuldig kiezen de renners hier hun verzet. Ook Dirk heeft een enveloppe met meerdere kransjes en crankbladen.

Laatste aanpassingen aan de fietsIk verwonder mij over de rust en zekerheid waarmee Dirk zijn opstelling kiest. Ik krijg het gevoel dat wij zenuwachtiger zijn voor wat komen gaat dan Dirk. Bij het warm rijden maakt Dirk een solide indruk. Vijf minuten voordat het eerste onderdeel wordt gestart klinkt de scheidsrechter door de speaker; ‘renners! Vijf minuten!’. De dag wordt gestart met een kwalificatieronde vanuit vliegende start, deze tijd bepaalt de indeling van het rittenschema. Eerst zijn de junioren aan zet, de ‘jonge jochies’ schieten over de baan alsof niets ze tegenhoudt. We spreken een van de jongens buiten de ritten om. Zodra hij begint te praten hoor ik een enorme bron van kennis, maar ook liefde voor de sport. Het lijkt erop dat de sport een aantal serieuze talenten heeft die op de deur kloppen. De Niki Terpstra’s van de toekomst. Het is fantastisch om hun beleving van topsport mee te krijgen!

Dan zijn de mannen aan de beurt. In tegenstelling tot de jongens is het bij de mannen vooral de kracht die doet spreken. Het ‘woef, woef, woef’ geluid dat de dichte achterwielen produceren is indrukwekkend. In de tweede vrije ronde gaat de bel, het teken voor de renners om zich gereed te maken voor die ene ronde waarin alles moet samen komen. Dirk stuurt nog een laatste keer omhoog om aan het einde van de bocht naar beneden te duiken en zo een maximale versnelling te behalen voor het begin van de ronde. Het oogt goed, maar in de laatste bocht komt Dirk zichtbaar boven de rode lijn uit. Wanneer alle details er toe doen, kan dit foutje net het verschil maken. Er wordt 11,383 genoteerd, waarmee Dirk 11e van de 14 renners wordt. Geen verkeerd resultaat!

De baan blijkt snel vandaag, de omstandigheden zijn goed. Met name de temperatuur blijkt een belangrijke factor te zijn voor de snelheid die te behalen is. Het magazine Fiets wijdde al eens een artikel aan de invloed van temperatuur op prestaties. Uiteindelijk sneuvelt zelfs het baanrecord door de toptijd van de slechts 20-jarige Harrie Lavreysen.

Dan is het afwachten. Waar de ene renner nerveus rondjes rijdt op het middenterrein, luistert de ander door oortjes naar muziek. Iedere renner lijkt een eigen ritueel te hebben om te kunnen omgaan met de zenuwen. Hier en daar wordt nog wat gesleuteld en warm gedraaid op de tacx. Het tempo van de onderdelen ligt hoog, wat het leuk maakt om als toeschouwer te kijken. Desondanks zitten de tribunes slechts halfvol. Het pisterijden was voor mij tot een jaar geleden nog compleet onbekend terrein, maar gezien de opkomst bij dit NK blijkt des te meer dat het hier nog steeds om een niche sport gaat.

Ondanks de snelheid van het programma duurt het wachten lang en het is wachten op informatie van de wedstrijdleiding. Wanneer een nieuw A4tje op het flipboard wordt gehangen is de tegenstander voor Dirk bekend. De volgende rit, de achtste finale, is een man tegen man sprintduel dat wordt gestreden tegen oud schaatser Carlo Cesar. Het lijkt uit verhouding, een 28 jarige man met een baan en gezin, tegen een topsporter met een olympische droom.

De sprintduels zijn een genot om naar te kijken. Tactiek, techniek, kracht, aerodynamica, alles komt samen in drie ronden. Carlo neemt na de start de leiding en Dirk volgt op een fietslengte afstand. Het is duidelijk dat beide renners zich niet willen laten verrassen. Het lijkt gelijk op te gaan en na 1,5 ronde probeert Dirk de kop te pakken, maar Carlo pareert dit door naar buiten te sturen en hiermee Dirk ‘op te sluiten’. Deze tactiek maakt dat de renner die wil inhalen een grotere afstand moet afleggen. Dan zet Dirk na de bocht aan en lijkt het er even op dat hij Carlo kan passeren, totdat Carlo voor de bocht nogmaals aanzet en er vlak voor blijft. Een halve ronde lang strijden beide renners zij aan zij en moet de laatste bocht en het rechte stuk het verschil gaan maken. De inspanningen van Dirk lijken hem dan de kop te kosten. Uiteindelijk verliest hij de wedstrijd op een fietslengte. Aangezien het onderdeel sprint een knock-outsysteem is betekent deze rit gelijk eind toernooi voor Dirk. Zo snel kan het gaan in topsport.

Wanneer wij onze spullen hebben gepakt besluiten we nog plaats te nemen op de tribune om de andere finales te kunnen bekijken. Ook de puntenkoers bij de vrouwen was een spannende wedstrijd. Van tijd tot tijd doen de uitspraken van de commentator mij denken aan de boeken van Wilfried de Jong, waarin hij verteld over de dramatiek en de heroïsche geschiedenis van het baanwielrennen. Vandaag geen pruttelende Derny’s, benzine dampen en sponsorreclames van biermerken. Wel een aantal jonge en ambitieuze mannen en vrouwen die over het Siberisch Lariks razen.

Man tegen man duels

Laat alles zien
/*