Wedstrijden winnen voor opa

Ik zie veel fanatieke sporters ruim 60 uur per week aan werk / studie / gezin besteden waardoor er te weinig tijd over blijft voor rust en herstel.

Z

estien jaar, type sprinter, boos en gefrustreerd. De hele winter had hij hard getraind; veldrit wedstrijden waren goed gegaan, maar sinds drie maanden wilden de benen niet meer. Elke keer als hij tempo maakte verzuurden de bovenbenen. Verschillende zorgverleners konden hem niet helpen. Diagnose bleef voor hem onduidelijk. Er zat iets verkeerd ergens, maar wat precies en waar?

Ondertussen zag hij zijn maten koersen, wedstrijden winnen en plezier hebben. En dat terwijl hij in het veldrit seizoen sterker was! Hij had besloten een krantenwijk te nemen. Sinds zijn eindexamen had hij niks te  meer te doen en trainen ging toch niet. Zelfs rust hielp hem niet van de klachten af. 

Wanneer er geen medische verklaring voor dergelijke klachten gevonden kan worden, moet gedacht worden aan overtraining. Overtraining is een lichamelijke uitputting die meestal ontstaat door een combinatie van verkeerde trainingsbelasting en zwaarwegende psychosociale factoren.

Symptomen van overtraining zijn legio en niet specifiek. Geen enkele renner met deze diagnose ervaart precies dezelfde klachten. Daarbij komt dat veel gehoorde klachten als vermoeidheid en prestatieverlies ook passen bij ziektes als Pfeiffer en de ziekte van Lyme. Dit soort aandoeningen moeten naar mijn mening dus eerst uitgesloten worden. 

Een verdiepende anamnese met de sprinter leerde dat hij afgelopen jaar 15cm gegroeid was en dat hij in plaats van 4x/week in de winter 6x/week was gaan trainen. Hij was niet ziek geweest afgelopen winter in tegenstelling tot andere winters. Andere jaren kon hij in de winter 1-2 weken niet trainen door griep. 

Hij was blij dat hij meer had kunnen trainen. Dat hij niet ziek was geweest, was het bewijs dat hij de verhoogde trainingsbelasting aan kon. Hij deed het voor zijn opa. Opa was een goede amateur renner geweest, had veel wedstrijden gewonnen. Helaas was opa een paar maanden geleden overleden. Alle wedstrijden van aankomend seizoen zou hij opdragen aan zijn opa. 

De meeste duursporters hebben een hoge totaal belasting: het totaal aantal uren dat besteed wordt aan werk/studie/gezin in combinatie met training en wedstrijden en de reistijd. Ik zie veel fanatieke sporters ruim 60 uur per week aan al die activiteiten besteden waardoor er weinig tijd over blijft voor rust en herstel. En juist die ontspanning is zo belangrijk om te herstellen van een zware training. Om sterker te worden. 

Een hoge totaal belasting gaat goed zolang er geen emotionele gebeurtenissen zijn. Belastende gebeurtenissen zoals ziekte of overlijden van een naaste of een relatie die uit gaat, zijn vaak de druppel die de bekende emmer doet overlopen. Het bijhouden van een logboek kan helpen de eerste signalen van overtraining te herkennen en daarop het trainingsschema aan te passen. 

Terug naar de sprinter. Uitgebreid bloedonderzoek toonde een tekort aan vitamine D, verder geen afwijkingen. Geen aanwijzing voor virusinfectie. Uitleg van de diagnose overtraining vanwege de toegenomen trainingsbelasting in een periode dat hij hard groeide en dat hij rouwde om zijn opa leverde weerstand op. Hij kon niet geloven dat zijn verdriet invloed zou kunnen hebben op de wielerprestaties. 

 

NB: de casus in dit artikel is gefingeerd. Specifieke details zijn aangepast zodat dit niet te herleiden is tot een specifiek persoon. 

Meer lezen:

Overtraining bij Wielrenners

Gepubliceerd in Fietssport Magazine 4/2018, afbeelding uit: Thomas R. Baechle, EdD & Roger W. Earle, MA, Essentials of Strength Training and Conditioning (Campaign: Human Kinetics, 2008)

Laat alles zien
/*