Do’s and don’ts voor fietsers na een totale heupprothese

 

Ook de gepassioneerde wielrenner of mountainbiker kan na een heupvervangende operatie blijven fietsen.
Fietsen is een goede manier om het herstel na een totale heupoperatie te bevorderen. Ook de gepassioneerde wielrenner of mountainbiker kan na een heupvervangende operatie blijven fietsen. Er is hierin geen limiet, echter het tempo waarin je terugkomt op uw niveau wordt bepaald door je lichaam. Spierkracht, mobiliteit, uithoudingsvermogen zijn zaken die na de operatie geleidelijk opgebouwd moeten worden. Hieronder heb ik beschreven hoe in grote lijnen dit herstel eruit kan zien:

Fase 1 vanaf 6 weken na operatie

Na akkoord van de orthopedisch chirurg kunt je starten met opbouwen naar fietsen. Ik adviseer te beginnen op een hometrainer op laag verzet en een trapfrequentie van 90-100 rpm. (voor fietsafstelling zie kader) De eerste trainingen niet langer dan 10-15 minuten. Indien er geen pijnklachten tijdens en daags na deze training zijn, kan de training met 5 minuten verlengd worden. Wanneer fietsen op de hometrainer gedurende 60 minuten gemakkelijk gaat, ben je klaar voor de volgende fase!

Fase 2 terug op de eigen racefiets

Ook voor deze fase geldt de beschreven fietsafstelling. In deze fase staat conditie-opbouw centraal. Afhankelijk van uw basisconditie en fietsambitie kan 1 uur wielrennen stapsgewijs opgebouwd worden naar 3-4 uur laagintensief. Net als in fase 1 zijn eventuele pijnklachten in het heupgebied bepalend voor de opbouw. Indien dit goed gaat, kun je snelheid opbouwen of het klimmen. Luister hierbij naar de signalen die je lichaam geeft!

In beide fases is het van belang de heup-, rug- en buikspieren sterker te maken met oefeningen. Ik adviseer 2-3 keer per week oefenen gedurende 20-30 minuten. Een serie oefeningen die je thuis kunt doen met behulp van een ‘Tera-band’ vastgemaakt aan een stoel gaat als volgt: 10x de heup herhaaldelijk naar achter strekken, vervolgens de heup 10x naar voren buigen (met gestrekte knie) en dan 10x zijwaarts bewegen. Voor dergelijke oefeningen kun je natuurlijk ook je eigen fysiotherapeut raadplegen.

Last but not least, fietsen is een ongevaarlijke sport zolang je niet valt. Behalve goed opletten tijdens de fietstocht kan een sportbroek met schokabsorptie ter hoogte van de heupen overwogen worden. Deze is verkrijgbaar bij een sportspeciaalzaak bij de ski-artikelen.

 

Fietsafstelling

  • Pas de hoogte van het stuur en de afstand tot het stuur zodanig aan, dat u met een rechte rug, rechtop kunt fietsen.
  • Vermijd bij het opstappen op de fiets dat je de knie hoger dan de heup heft (zwaai het been achter het zadel langs).
  • Zorg dat pedalen goed afgesteld staan. Let hierbij ook op de crankarmlengte. Korter kan het fietscomfort verhogen.

Gepubliceerd in Fietssport Magazine 1/2018

 

Referentie

Foran JRH, Fischer SJ. Total Hip Replacement exercise guide, feb 2017 [internetpagina] Beschikbaar vanaf: https://orthoinfo.aaos.org/en/recovery/total-hip-replacement-exercise-guide/

Laat alles zien
/*