Zo doe je dat: dalen

De profs dalen met duizelingwekkende snelheden de bergen af. Probeer dat a.u.b niet te evenaren. Vergeet niet dat zij ideale lijnen kunnen rijden, een motorrijder kunnen volgen en dat het hun werk is. Toch kunnen ook wielertoeristen beter en daardoor sneller leren dalen. Wij geven een aantal tips.
Daal altijd met je handen in de beugels
Belangrijkste onderdelen van het dalen op de fiets zijn het rem- en bochtentechniek. Daarnaast is ook de houding op de fiets van belang. Vooropgesteld, zelf ben ik zeker geen specialist. Maar in theorie kan ik er wel iets zinnigs over zeggen.

REMMEN
Zoals al eerder beschreven in het artikel over carbon velgen is remmen erg belangrijk om veilig te dalen. Niet alleen om oververhitting te voorkomen, maar ook om ervoor te zorgen dat je met de juiste snelheid de bocht instuurt. Begin op tijd met remmen, zodat je niet in de bocht hoeft te remmen. Ook is het beter een paar keer hard te remmen dan 1x heel lang te remmen. Je voorkomt hiermee dat je in een slip raakt en de velgen worden minder warm. Voel je de fiets wegslippen? Remmen los! Probeer de remkracht te verdelen over de voor- en achterrem. Voor remt je fiets beter. Als je met je voorrem harder remt dan met de achterrem (60-40), voorkom je dat je in een slip terecht komt

BOCHTEN
Blijf altijd op je eigen weghelft fietsen. Alleen op een autovrije en afgesloten parkoers kun je de ideale lijn rijden en de bocht wijd aansnijden door op de linker weghelft te gaan fietsen. Maar ook op je eigen rechter weghelft kun je de bocht netjes van buiten, naar binnen en weer naar buiten nemen. Iets minder snel, maar wel veilig.

HOUDING
Zorg dat je met je handen in de beugels daalt. Het zwaartepunt komt op dexe manier zo laag mogelijk te liggen. Dit zorgt voor meer grip. Daarnaast loop je niet het gevaar om bij een hobbel in de weg grip op het stuur kwijt te raken. Houdt altijd een paar vingers op de remgrepen. Je kunt dan makkelijk corrigeren indien nodig. Bij een bocht naar rechts is het belangrijk om het buitenste been hard naar de grond te duwen. Bij het binnenste been (rechterbeen) staat het pedaal dan omhoog. Het zorgt allereerst voor meer grip in de bocht en ten tweede kun je zo nooit met je binnenste pedaal het asfalt raken.

RISICO
Zorg ervoor dat je thuis al geoefend hebt met houding en techniek. Weet dus waar je grens ligt. Tot slot is het ook van belang om voldoende afstand te bewaren met je voorganger. Een foutje is snel gemaakt. Probeer zeker een goede daler te volgen, maar zorg ervoor dat je met vertrouwen op de fiets blijft zitten.

Laat alles zien
/*